De Groningse omroep RTV Noord meldde vorige week dat Holthausen uit Hyzon Motors Europe stapt. Dat betekent voor Holthausen een breuk met de fabriek in Winschoten, die begin vorig jaar samen met Hyzon werd opgezet om onder de vlag van het Amerikaanse bedrijf waterstoftrucks te gaan bouwen. Die productie kwam echter maar heel beperkt tot op gang en bleef ver achter bij de doelstellingen vanuit het hoofdkantoor in de Verenigde Staten.

Het bericht dat de exit van Holthausen al beklonken is, klopt volgens Hyzon echter niet. Het gaat daarbij om het belang van 49,5% dat Holthausen heeft in de joint venture. ‘Het staat niet vast dat Hyzon die aandelen van Holthausen overneemt’, schrijft het concern in een beursbericht. Hyzon wil desgevraagd geen nadere toelichting geven aan NT over andere opties.

Financieringsronde

Directe aanleiding voor de breuk met Holthausen is volgens RTV Noord een volgende financieringsronde. De Amerikanen verwachtten van Holthausen dat het mee zou investeren, maar het Groningse bedrijf zou dat niet kunnen opbrengen.

Het rommelt al langer bij Hyzon Motors Europe. In augustus meldde Hyzon, dat een beursnotering heeft aan de Amerikaanse Nasdaq, dat er ‘operationele inefficiënties’ aan het licht waren gekomen bij de Groningse fabriek. De problemen in Nederland hebben volgens Hyzon een sterk negatief effect op de productie en verkoop van voertuigen.

Nieuwe algemeen directeur

De Amerikaanse truckbouwer nam daarna een consultant in de arm om de wereldwijde strategie en activiteiten van het bedrijf opnieuw te beoordelen. Tegelijkertijd kondigde het bedrijf een herstructurering van zijn Europese activiteiten aan. Inmiddels is Jacques Fiers van consultancybureau BLMC aangesteld om als nieuwe algemeen directeur van Hyzon Motors Europe orde op zaken te stellen.

De problemen bij de Europese tak van Hyzon komen bovenop de moeilijkheden in het thuisland. De afgelopen twee kwartalen lukte het het bedrijf door problemen in de bedrijfsvoering niet om op tijd zijn kwartaalrapport in te leveren, wat het bedrijf op een waarschuwing van beurswaakhond SEC kwam te staan. In augustus werd ook ceo Craig Knight weggestuurd omdat hij verantwoordelijk zou zijn voor gerommel met de boekhouding.

Orderboek

De productieproblemen bij Hyzon staan in schril contrast met de belangstelling vanuit de markt. Al snel na de opening van de fabriek in Winschoten haalde de vrachtwagenbouwer een order binnen van 1.500 waterstoftrucks voor Hiringa Energy uit Nieuw-Zeeland. Ook DB Schenker liet in juni weten te werken aan een vloot van waterstoftrucks, waarvoor Hyzon de eerste order binnen heeft.

Vrachtwagenfabrikant Hyzon heeft vorig jaar wereldwijd naar eigen zeggen 87 waterstoftrucks geleverd aan klanten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement