Een Euro-VI-truck met drie assen en een gewicht zwaarder dan 18 ton gaat daardoor in het nieuwe jaar 18,1 cent per kilometer betalen, tegen 16,9 cent in 2022. Voor lagere uitstootklassen lopen de tarieven nog sneller op. Zo stijgen de tarieven voor Euro-V-trucks zwaarder dan 18 ton in de plannen van de regering met zo’n 22%. De hogere Maut levert de Duitse schatkist vanaf volgend jaar jaarlijks 8,3 miljard euro op. Dat is nu nog 7,6 miljard euro.

Olie op het vuur

De tariefwijzigingen kwamen Berlijn de afgelopen maanden op een storm van kritiek te staan. Door de extreme stijging van de brandstofkosten en de hogere loonkosten hebben transportondernemers het al zwaar genoeg, betoogden brancheorganisaties. Een hogere tol zou volgens hen ‘olie op het vuur’ gooien.

Aanvankelijk leek de Duitse politiek wel vatbaar voor de kritiek. In oktober verdween de Mautverhoging nog van de agenda in de Bondsdag, tot grote tevredenheid van onder meer brancheorganisatie BGL. Met de goedkeuring door de Duitse deelstaten afgelopen vrijdag, is er nu toch een politiek akkoord.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement