Dat maakt het ministerie bekend in de Staatscourant. Het plafond is een stuk hoger dan de 4,5 miljoen euro die aanvankelijk in de miljoenennota was opgenomen voor de aanschafsubsidie van elektrische vrachtwagens. Eind oktober liet het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat al wel doorschemeren dat het bedrag volgend jaar vermoedelijk verhoogd zou worden tot rond de 25 miljoen euro.

Dit jaar was belangstelling voor de AanZET-subsidie veel groter dan het begrote budget van 13,5 miljoen euro. Vervoerders vroegen op de eerste dag in totaal al voor ruim 35 miljoen euro aan, waardoor de regeling drie keer overtekend was. Het kabinet besloot daarop het plafond te verhogen naar 25 miljoen.

Het ging om een naar voren gehaalde investering. In totaal bedroeg de subsidiepot 40 miljoen, uitgespreid over drie jaar. Daardoor zou er in 2023 en 2024 minder budget beschikbaar komen. Nu is besloten om de pot uit te breiden. Hoeveel het plafond in 2024 bedraagt, is nog niet bekendgemaakt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement