EU: inspectie mag niet vragen naar hotelbonnetje voor controle rusttijd

cabinekamperen

Vrachtwagenchauffeurs hoeven bij een controle niet te kunnen aantonen waar ze hun wekelijkse lange rust hebben doorgebracht. Inspectiediensten die om hotelbonnetjes vragen, staan niet in hun recht. Dat laat de Europese Commissie weten in een toelichting.

Foto: ANP/ Hollandse Hoogte/ Flip Franssen

De afgelopen tijd kwamen er vanuit verschillende lidstaten berichten dat inspecteurs bewijs hadden geëist dat chauffeurs de 45-uurs rust in een geschikte accommodatie hadden doorgebracht. Onder meer de Litouwse transportreus Girteka deed hierover eerder zijn beklag.

Truckers hoeven echter geen informatie te verstrekken over wat ze doen als ze niet bij hun voertuig zijn, stelt Brussel. De Commissie legt uit chauffeurs alleen verplicht zijn tachograafdata ter beschikking te stellen aan inspectiediensten. Zij kunnen in de praktijk dus alleen een boete krijgen voor het overtreden van de regels voor wekelijkse rust als ze gecontroleerd worden tijdens de rust zelf op een verkeerde plek, zoals in de cabine.

Helpen

Verder adviseert Brussel inspectiediensten om contact te zoeken met buitenlandse collega’s als er het vermoeden is dat een chauffeur uit een andere lidstaat de regels overtreedt. ‘De autoriteiten van de betrokken lidstaten moeten elkaar dan helpen bij het ophelderen van de situatie’, aldus de Commissie.

Vrachtwagenchauffeurs zijn verplicht eens per week een lange rust te nemen van gemiddeld 45 uur. Sinds de invoering van het Mobiliteitspakket in 2020 is het nergens in de EU meer toegestaan om deze rustperiode in de truck door te brengen, waarmee een einde zou moeten komen aan het ‘cabinekamperen’. In plaats daarvan moeten chauffeurs op zoek naar een passende accommodatie.

Uitzondering

Brancheorganisaties klagen echter over het gebrek aan locaties waar een chauffeur zijn rust kan nemen buiten de cabine terwijl de vrachtauto veilig staat geparkeerd. Onder meer TLN en de Belgische koepelorganisatie Febetra pleiten daarom voor een uitzondering. Om ladingdiefstal te voorkomen moet de wekelijkse rust ook op een beveiligde parking met adequate voorzieningen genoten kunnen worden, stellen de belangenbehartigers.

Ondanks het verbod blijven veel truckers hun wekelijkse rust doorbrengen in de cabine, blijkt uit cijfers van het Duitse Bundesambt für Güterverkehr (BAG). De inspectiedienst constateerde afgelopen najaar dat 13% van de chauffeurs de regels voor de 45-uurs rust niet naleeft.

Handhaafbaarheid

Sinds de invoering van het EU-Mobiliteitspakket zijn er vraagtekens over handhaafbaarheid van de maatregelen. Net als het verbod op cabinekamperen blijken onder andere ook de terugkeerplicht voor trucks en de nieuwe detacheringsregels maar moeilijk te controleren. Ook blijken de regels in veel gevallen onduidelijk. De Europese Commissie heeft daarom al verschillende keren toelichtingen gepubliceerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

EU: inspectie mag niet vragen naar hotelbonnetje voor controle rusttijd | NT

EU: inspectie mag niet vragen naar hotelbonnetje voor controle rusttijd

cabinekamperen

Vrachtwagenchauffeurs hoeven bij een controle niet te kunnen aantonen waar ze hun wekelijkse lange rust hebben doorgebracht. Inspectiediensten die om hotelbonnetjes vragen, staan niet in hun recht. Dat laat de Europese Commissie weten in een toelichting.

Foto: ANP/ Hollandse Hoogte/ Flip Franssen

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen