Daarmee staan de benodigde investeringen om te voldoen aan de aangekondigde regels niet in verhouding tot de milieuwinst, stelt Acea. Truckfabrikanten kunnen hun ontwikkelbudget volgens de belangenbehartiger beter gebruiken voor zero-emissietrucks dan om een marginale milieuwinst bij verbrandingsmotoren te realiseren.
Euro 7 wordt naar verwachting van kracht in 2027. Bij de publicatie van het wetsvoorstel, afgelopen november, liep Acea al te hoop tegen de ‘wrede’ normen die de truckbouwers krijgen opgelegd. Brussel negeert met de plannen de verschuiving naar zero-emissievoertuigen, stelt de organisatie. Bovendien gaat het voorstel voorbij aan de komende CO2-doelen voor zwaar vervoer.
Acea heeft becijferd dat de extra NOx-winst voor personenauto’s door Euro 7 uitkomt op 4%. Bij bussen zou er helemaal geen sprake zijn van minder stikstofuitstoot.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?