Met de koop van de twee Iveco S-Way-trekkers beschikt Lauwen nu over zeven lng-trucks, op een vloot van zeventien voertuigen. Het bedrijf gebruikt zijn vrachtwagens onder meer voor ritten naar de regio rond de Franse hoofdstad Parijs. Ook verzorgt Lauwen containervervoer vanuit de havens van Antwerpen en Rotterdam naar West-Brabant en België.

De keuze voor lng is opvallend in het licht van de enorme sprongen die de prijs van de duurzamere brandstof in het afgelopen jaar heeft gemaakt. In de zomer liep de kiloprijs aan de pomp op tot ver boven de 3 euro. Inmiddels betalen lng-truckers op de meeste plekken in Nederland een kleine 2,60, wat nog altijd een veelvoud is van de tarieven van voor de Oekraïne-oorlog, toen de prijs schommelde rond de 90 cent per kilo.

Aan de kant

Brancheorganisaties TLN en Evofenedex stuurden daarom vorig jaar meerdere keren een brandbrief naar het kabinet. Vervoerders zouden hun lng-trucks noodgedwongen aan de kant laten staan omdat ze niet meer rendabel in te zetten zijn. ‘Dat is hier soms niet anders’, zegt Lauwen. ‘Maar ik blijf in lng geloven. Ik zie het als een investering in verduurzaming.’

Recente ontwikkelingen op de gasmarkt bieden volgens Lauwen hoop voor vervoerders met een lng-vloot. Deze week dook de gasprijs op de spotmarkt onder de zestig euro per megawattuur. ‘Het kan niet anders dan dat de lng-tarieven in de nabije toekomst ook verder gaan dalen.’

Lng-toeslag

Lauwen werkt met een aantal vaste opdrachtgevers. Een aantal daarvan toont volgens hem begrip voor de situatie. ‘Met die klanten heb ik afgesproken dat de extra kosten deels kunnen worden doorberekend in de vorm van een lng-toeslag. Dat helpt, hoewel ik niet alle meerkosten in rekening kan brengen.’

Lng wordt van oudsher gezien als een transitiebrandstof voor emissievrij vervoer. Een lng-truck stoot 10% tot 15% minder CO2-uit. De emissies van fijnstof en NOx liggen 30% lager. In Nederland rijden ongeveer achthonderd lng-trucks rond.

In 2020 en 2021 probeerde het kabinet het gebruik van lng in de sector nog te stimuleren met een een specifieke lng-subsidie. Deze periode liep eind 2021  af. Vorige zomer liet minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat aan NT weten dat verdere stimulering van de transportbrandstof er niet in zit.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement