De EU-regelgeving verbiedt het gebruik van een papieren vrachtbrief overigens niet, maar verplicht logistieke partijen om de digitale variant te accepteren. Daarmee wil de EU het gebruik van de digitale vrachtbrief stimuleren, omdat dit beter zou zijn voor het milieu en efficiëntie bevordert. Spanje gaat met de verplichting nog een stapje verder. Het voorstel moet nog door het parlement worden goedgekeurd.
‘Het zou mooi zijn als de EU het spoor van Spanje zou volgen. Nu blijft het toch een vrijblijvend iets en dan kiezen veel transporteurs de weg van de minste weerstand’, zegt Hans Lip, coo van Transfollow. Transfollow is leverancier van de eCMR, de digitale variant van de vrachtbrief.
Benelux
In de Benelux zijn verreweg de meeste vrachtbrieven nog steeds van papier. Uit gegevens van Niwo blijkt dat in 2022 in Nederland 638.852 eCMR’s werden uitgegeven, wat neer komt op iets meer dan 1% van het totale aantal vrachtbrieven. In de hele Benelux waren dat er in 2021 nog 754.515, ook slechts een fractie het totaal.
In Duitsland, waar de eCMR sinds april 2022 wordt uitgegeven, lijkt de digitalisering soepeler te verlopen. Onderzoek van IT-onderzoeksbureau Bitkom wees in november uit dat 77% van de Duitse transporteurs al gebruik maakt van de eCMR, hoewel slechts 5% de papieren variant helemaal vaarwel heeft gezegd. Uit het onderzoek bleek ook dat bijna de helft van de Duitse transportbedrijven een verplichting van de eCMR een goed idee vindt.
Centraal Azië
Hoewel de digitale vrachtbrief in België en Italië nog in de testfase zit, groeit het aantal landen dat de eCMR accepteert gestaag. Vorige week ratificeerden Azerbeidzjan en Turkmenistan de elektronische CMR, in navolging van Oezbekistan.
Of de eCMR ook daadwerkelijk veel gebruikt wordt in deze landen, is onduidelijk. Transfollow, wereldwijd een van de grootste leveranciers van de eCMR, levert in ieder geval nog niet in de regio.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?