Girteka gaat chauffeurs uit India en Filipijnen halen

Chauffeurstekort

In het licht van het aanhoudende chauffeurstekort in de EU richt de Litouwse vervoerder Girteka zijn pijlen op vrachtwagenchauffeurs uit Azië. Het gaat met name om chauffeurs uit India en de Filipijnen.

Girteka
Foto: Girteka

Tot vorig jaar werkten er veel Oekraïense chauffeurs bij Girteka, vooral mannen in de leeftijd van 18 tot 60 jaar. Mannen in deze leeftijdsgroep mochten na de Russische inval Oekraïne niet meer uit, omdat de regering hen kon oproepen om aan het front te vechten. Er ontstond daardoor een gat op de toch al krappe arbeidsmarkt.

‘Wij vinden dat chauffeurs uit niet-EU-landen net zo waardevol zijn als chauffeurs uit Europa, en daarom wordt alles in het werk gesteld om ze aan te trekken’, schrijft Girteka op de website. Het beheersen van de Engelse taal is geen vereiste, de truckers moeten wel verschillende trainingen volgen bij de Girteka Drivers’ Academy voor ze de weg op mogen.

Indiase chauffeurs

In juli maakte Girteka bekend ook nieuwe chauffeurs uit Kirgizië en Oezbekistan te willen rekruteren. Nu schrijft het bedrijf dat het aantrekken van werknemers uit de voormalige Sovjet-Unie lastig is en worden alleen India en de Filipijnen genoemd. Girteka is overigens niet het enige transportbedrijf dat zich tot India wendt voor nieuwe krachten. Bij het Hongaarse Waberer’s rijden al zeker 79 Indiase chauffeurs rond.

Girteka heeft in totaal ruim 18.000 bestuurders op de loonlijst staan. Het concern beschikt over een wagenpark met meer dan 9.000 trucks en 9.800 trailers en is het grootste ‘asset-based’ transportbedrijf in Europa. Girteka noteerde in 2021 een omzet van ruim 1,4 miljard euro met een nettowinst van 67 miljoen euro.

Girteka gaat chauffeurs uit India en Filipijnen halen | NT

Girteka gaat chauffeurs uit India en Filipijnen halen

Chauffeurstekort

In het licht van het aanhoudende chauffeurstekort in de EU richt de Litouwse vervoerder Girteka zijn pijlen op vrachtwagenchauffeurs uit Azië. Het gaat met name om chauffeurs uit India en de Filipijnen.

Girteka
Foto: Girteka

Tot vorig jaar werkten er veel Oekraïense chauffeurs bij Girteka, vooral mannen in de leeftijd van 18 tot 60 jaar. Mannen in deze leeftijdsgroep mochten na de Russische inval Oekraïne niet meer uit, omdat de regering hen kon oproepen om aan het front te vechten. Er ontstond daardoor een gat op de toch al krappe arbeidsmarkt.

‘Wij vinden dat chauffeurs uit niet-EU-landen net zo waardevol zijn als chauffeurs uit Europa, en daarom wordt alles in het werk gesteld om ze aan te trekken’, schrijft Girteka op de website. Het beheersen van de Engelse taal is geen vereiste, de truckers moeten wel verschillende trainingen volgen bij de Girteka Drivers’ Academy voor ze de weg op mogen.

Indiase chauffeurs

In juli maakte Girteka bekend ook nieuwe chauffeurs uit Kirgizië en Oezbekistan te willen rekruteren. Nu schrijft het bedrijf dat het aantrekken van werknemers uit de voormalige Sovjet-Unie lastig is en worden alleen India en de Filipijnen genoemd. Girteka is overigens niet het enige transportbedrijf dat zich tot India wendt voor nieuwe krachten. Bij het Hongaarse Waberer’s rijden al zeker 79 Indiase chauffeurs rond.

Girteka heeft in totaal ruim 18.000 bestuurders op de loonlijst staan. Het concern beschikt over een wagenpark met meer dan 9.000 trucks en 9.800 trailers en is het grootste ‘asset-based’ transportbedrijf in Europa. Girteka noteerde in 2021 een omzet van ruim 1,4 miljard euro met een nettowinst van 67 miljoen euro.