‘Jaren langer respijt voor dieseltruck in Europa’

CO2-normen

Het lijkt erop dat dieseltrucks jaren langer respijt krijgen van de EU. In plaats van in 2035, zal de gedwongen uitfasering pas op zijn vroegst in 2040 plaatsvinden.

Vrachtwagens trucks algemeen
Foto: chasdesign / Shutterstock.com

Dat blijkt uit een uitgelekt EU-concept voor nieuwe CO2-normen, die de Europese Commissie volgende week wil presenteren. De website Euractiv schrijft al over het voorstel.

De Commissie en het Europese Parlement kwamen vorig jaar overeen dat nieuwe voertuigen vanaf 2035 aan de uitlaat geen CO2 meer mogen uitstoten, wat in de praktijk betekent dat er een ban komt op de fossiele verbrandingsmotor.

Uitzondering

Uit het gelekte document blijkt echter dat Brussel een uitzondering maakt voor heavy duty-voertuigen, waaronder vrachtwagens. Als er al een verbod op dieseltrucks komt, zal dat op zijn vroegst in 2040 zijn, aldus Euractiv. Wel werkt Brussel aan normen die de CO2-uitstoot al eerder moeten terugdringen.

Daarmee komt de Commissie al enigszins tegemoet aan de zorgen van transportbedrijven en verladers. Drie grote Europese brancheorganisaties schreven vorige week een brief aan commissaris Frans Timmermans om te waarschuwen tegen een verbod op verbrandingsmotoren. Ook het gebruik van alternatieve brandstoffen moet mogelijk blijven, aldus de belangenbehartigers.

De Europese Commissie liet al bij de presentatie van de nieuwe Euro-7-norm, eind vorig jaar, weten er vanuit te gaan dat dieseltrucks nog lange tijd nodig zijn op de Europese wegen. Tot dat moment leek Brussel nog van plan om de uitstoot van schadelijke stoffen door al het wegvervoer in te dammen, waardoor een krachtige anti-lobby op gang kwam.

Green Deal

De herziening van de CO2-normen is een afspraak uit de Europese Green Deal. Het nieuwe Commissievoorstel moet in plaats komen van de bestaande reductiedoelen. Die stellen dat vrachtwagens in 2030 30% minder CO2- moeten uitstoten dan in 2019, met een tussendoel van 15% in 2025.

De EU heeft zich ten doel gesteld in 2050 klimaatneutraal te zijn. In 2030 moet de uitstoot van broeikasgassen in de hele Unie minstens 55% lager zijn dan in 1990.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

‘Jaren langer respijt voor dieseltruck in Europa’ | NT

‘Jaren langer respijt voor dieseltruck in Europa’

CO2-normen

Het lijkt erop dat dieseltrucks jaren langer respijt krijgen van de EU. In plaats van in 2035, zal de gedwongen uitfasering pas op zijn vroegst in 2040 plaatsvinden.

Vrachtwagens trucks algemeen
Foto: chasdesign / Shutterstock.com

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen