De eerste voertuigen moeten in het vierde kwartaal van 2023 in gebruik worden genomen als 4×2 trekkers met 350 bar waterstofopslagsystemen. Deze trucks hebben 50 kilo waterstof aan boord, goed voor een actieradius van meer dan 700 km.
Eind volgend jaar zal de truck ook verkrijgbaar zijn in een versie met 700 bar opslag en 80 kilo bruikbare waterstof,waardoor de actieradius ruim boven de 1.000 km komt. De infrastructuur voor het tanken van waterstof voor zware voertuigen op 700 bar is in Europa echter nog zeer beperkt, waardoor de eerste klanten kiezen voor de 350-bar versie.
Hoewel de eerste trucks gebaseerd zijn op een 4×2 Mercedes Actros diesel, benadrukt de woordvoerder van Zepp-solutions dat de waterstof-elektrische aandrijflijn van het bedrijf ook kan worden ingebouwd in trekkers van andere fabrikanten. Ook is het systeem inzetbaar in andere voertuigconfiguraties zoals bakwagens of trucks met andere asconfiguraties.
42 ton
Volgens Zepp.solutions krijgt de H2-truck een laadvermogen dat gelijk is aan dat van een dieseltruck. In de meeste EU-landen het maximum gecombineerde voertuiggewicht 40 ton. Echter, voor emissievrije N3-voertuigen is deze gewichtslimiet verhoogd tot 42 ton. Doordat de trekker nog geen 2 ton meer weegt dan zijn tegenhanger op diesel, biedt hij een vergelijkbaar laadvermogen, aldus het bedrijf.
Vos Transport en BCTN bestelden de waterstoftrucks in november vorig jaar. De bedrijven zijn van plan de voertuigen in te zetten voor stadsdistributie, regionaal containertransport en internationaal langeafstandstransport.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?