De afgelopen jaren hebben de transporttarieven redelijk in de lift gezeten. Ik verwacht dat dat niet zal draaien de komende tijd. Per 1 januari gingen diverse kostendragers dusdanig omhoog, dat je niet kunt zeggen: we accepteren maar dat de tarieven naar beneden gaan.
De lonen gaan omhoog, brandstof is een stuk duurder en reparatiekosten voor vrachtwagens stijgen ook. De verkoopprijzen zullen misschien wat minder hard omhoog gaan dan tot nu toe het geval was, maar ik denk niet dat ze omlaag gaan. In het geval van een recessie zou er wel druk kunnen komen op de transportprijzen. Maar ik denk niet dat heel veel bedrijven daadwerkelijk met die druk mee zullen gaan, dat is kostprijstechnisch gewoon niet slim.
Hoe het er in de praktijk uit zal gaan zien, is afhankelijk van hoe de markt zich ontwikkelt. Vooralsnog heeft de transportsector te maken met een flink capaciteitsprobleem, er is een groot tekort aan chauffeurs. Zolang dat capaciteitsprobleem er is of dreigt te blijven, dan zie ik het niet zomaar gebeuren dat de transporttarieven omlaag gaan.
Mocht het zo zijn dat er wel een ernstige recessie komt en de volumes heel erg sterk naar beneden gaan, dan zullen er misschien sommige bedrijven zijn die daar toch in meegaan, die dan onder de kostprijs gaan rijden. Dat is het systeem zoals dat in de transportsector altijd heeft plaatsgevonden.
Het feit dat de prijs negatief onder druk komt te staan door dalende volumes, is tot nu toe altijd een reden geweest om een lagere prijs te accepteren. Maar ik denk zelf dat die trend dit jaar voor het eerst doorbroken wordt omdat we zulke capaciteitsproblemen hebben. Het kan voorkomen dat een opdrachtgever voorstelt dat een transporteur tegen lagere kosten gaat rijden. Als zo’n opdrachtgever dan accepteert dat een transportbedrijf daar een mindere chauffeur neerzet, dan krijg je ook dat de klant op een gegeven moment een stuk kwaliteitsverlies heeft. De meeste klanten willen dat op dit moment niet.
Daarom denk ik dus niet dat de tarieven fors omlaag gaan. Het zou kunnen zijn dat er een perceptie over dalende volumes ontstaat, waardoor mensen denken dat de prijzen gaan dalen. Maar ik denk toch wel dat er momenteel zoveel partijen zijn die weten dat er een capaciteitsprobleem in de markt zit en dat daarnaast de kosten dusdanig omhoog gaan de komende maanden, dat transporteurs dalende transporttarieven niet zullen accepteren. Ik in ieder geval niet. Je hebt zoveel kosten die omhoog gaan, dat het gewoon niet rendabel is. Anders ben je gewoon gedwongen om je auto’s langs de kant te zetten.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?