Daarvoor waarschuwen transportorganisatie IRU en fabrikantenkoepel Acea in een brief aan de Europese Commissie. Concrete doelen voor de Europese lidstaten ontbreken nu nog en volgens de IRU is de Europese Raad onvoldoende bereid om geld te investeren in laadpalen.
De IRU en Acea willen dat het ‘dichte netwerk aan laad- en waterstoftankstations’ er snel komt, te beginnen langs het TEN-T netwerk. Ook op alle beveiligde truckparkings in de EU willen de IRU en Acea in 2030 laadpalen hebben.
De EU maakte onlangs bekend dat er in 2030 minimaal 400.000 uitstootvrije vrachtwagens op de weg moeten zijn. Voor de laadinfrastructuur betekent het dat er 50.000 laadpunten voor vrachtwagens moeten zijn, waarvan 35.000 snelladers. Ook moet er tegen die tijd 700 waterstoftankstations komen voor trucks die op waterstof rijden.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?