Cabinekampeerders op de bon bij ILT-controle

Wekelijkse rust in de truck

De ILT heeft afgelopen weekend meerdere cabinekampeerders beboet in Dordrecht. De chauffeurs brachten hun wekelijkse rust door in de vrachtwagen, omdat hun werkgevers geen overnachting hadden geregeld.

Controle ILT op wekelijkse rust te Dordrecht
Foto: ILT

Bij de controle maakte de inspectiedienst ook gebruik van drones. Inspecteurs gingen ter plaatse en om de chauffeurs te bekeuren. In totaal werden zes boetes uitgedeeld, die overigens voor de rekening van de werkgever komen. Per boete kost dat het bedrijf 1500 euro.

Vrachtwagenchauffeurs zijn verplicht om eens per twee weken een rustperiode van 45 uur in te lassen. Sinds de invoering van het Mobiliteitspakket in 2020 mogen ze die rust niet meer in hun vrachtwagen doorbrengen. Dat komt er op neer dat ze thuis moeten zitten of een andere geschikte accommodatie moeten zoeken.

Chauffeurs kunnen voor foutief rusten in de praktijk alleen beboet worden als inspecteurs hen op heterdaad betrappen. Vragen naar bewijs, bijvoorbeeld een hotelbonnetje, is volgens de Europese Commissie toegestaan, maar chauffeurs zijn niet verplicht om dat bewijs ook daadwerkelijk aan te leveren.

Cabinekampeerders op de bon bij ILT-controle | NT

Cabinekampeerders op de bon bij ILT-controle

Wekelijkse rust in de truck

De ILT heeft afgelopen weekend meerdere cabinekampeerders beboet in Dordrecht. De chauffeurs brachten hun wekelijkse rust door in de vrachtwagen, omdat hun werkgevers geen overnachting hadden geregeld.

Controle ILT op wekelijkse rust te Dordrecht
Foto: ILT

Bij de controle maakte de inspectiedienst ook gebruik van drones. Inspecteurs gingen ter plaatse en om de chauffeurs te bekeuren. In totaal werden zes boetes uitgedeeld, die overigens voor de rekening van de werkgever komen. Per boete kost dat het bedrijf 1500 euro.

Vrachtwagenchauffeurs zijn verplicht om eens per twee weken een rustperiode van 45 uur in te lassen. Sinds de invoering van het Mobiliteitspakket in 2020 mogen ze die rust niet meer in hun vrachtwagen doorbrengen. Dat komt er op neer dat ze thuis moeten zitten of een andere geschikte accommodatie moeten zoeken.

Chauffeurs kunnen voor foutief rusten in de praktijk alleen beboet worden als inspecteurs hen op heterdaad betrappen. Vragen naar bewijs, bijvoorbeeld een hotelbonnetje, is volgens de Europese Commissie toegestaan, maar chauffeurs zijn niet verplicht om dat bewijs ook daadwerkelijk aan te leveren.