Dat blijkt uit cijfers die het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) publiceerde in de sectormonitor die elk kwartaal uitkomt.
Het percentage transportondernemers dat hinder ondervindt aan het personeelstekort nam echter iets af. Aan het begin van het eerste kwartaal van 2023 gaf 44% van de ondernemers binnen het goederenvervoer over de weg aan hierdoor belemmerd te worden. Begin Q4 van 2022 lag dit aandeel nog op 51% en een kwartaal eerder zelfs op 54%.
Het percentage van 44% is gemeten aan het begin van het eerste kwartaal van dit jaar. Sinds januari zijn er wel ongeveer 2000 vacatures voor chauffeurs bij gekomen.
Voor logistiek- en magazijnmedewerkers waren er eind februari wat minder vacatures dan vorig jaar. Het aantal nam af tot 9.582, vorig jaar werden er in het eerste kwartaal ruim 12.000 medewerkers gezocht.
Faillissementen
Het aantal faillissementen lag in het vierde kwartaal van 2022 op een hoger niveau dan een jaar eerder, 27 tegen 17 in 2021. Dat aantal lag ook hoger dan in de voorgaande kwartalen.
In heel 2022 gingen in de sector meer bedrijven failliet dan in 2021, 78 bedrijven tegen 62. Het aantal faillissementen lag wel lager dan in jaren voor 2021.
Omzet
De omzet van het goederenvervoer over de weg groeide, in het vierde kwartaal 2022 met 10%. In de logistieke dienstverlening was dit 5,4% ten opzichte van een jaar eerder. Die omzetstijging is minder sterk dan in voorgaande kwartalen.
In heel 2022 groeide de omzet in goederenwegvervoer met 14,2% ten opzichte van 2021. In 2020 had de branche last van coronamaatregelen en was er sprake van omzetverlies. De omzet lag vanaf het tweede kwartaal 2021 weer boven het niveau van voor de maatregelen.
Sectormonitor
De Sectormonitor komt tot stand in opdracht van TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en is mogelijk dankzij SOOB.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?