In een groeve in de buurt van Brunssum wordt de laatste generatie van DAF tentoongesteld tijdens een perspresentatie. De trucks ploegen zich een weg door zand en klei. Journalisten mogen het ook uitproberen of kunnen meerijden.
De XDC en XFC zijn een stuk hoger dan de modellen die op de weg rijden en er zijn allerlei extra opties beschikbaar om offroad te kunnen. Hydraulische voorwielaandrijving of een rock free functie voor het geval een truck vast komt te zitten in de modder. DAF-medewerkers, die normaal op de marketingafdeling of in de garage in Eindhoven werken, laten de snufjes graag zien aan de toegestroomde media.
Kraan
Een week voor de Ride and Drive van de XDC en XFC opende DAF nog een nieuwe productielijn waar ook elektrische vrachtwagens in elkaar gezet kunnen worden. Serieproductie moet deze zomer van start gaan en uiteindelijk moeten er jaarlijks duizenden voertuigen van de band rollen. Maar elektrische DAF XDC’s en XFC’s hoeven we hier voorlopig niet te verwachten.
‘Elektrisch vrachtwagens halen al dezelfde vermogens als dieseltrucks’, vertelt Raoul Wijnands, Project Manager Testing bij DAF. ‘Maar als je zo’n wagen elektrisch maakt, moet je ook kranen of betonmixers die op voertuigen voor de bouwlogistiek staan elektrisch maken. Daar zit vooral de uitdaging. Het kan al wel, maar is meer iets voor op de lange termijn. We blijven de ontwikkelingen volgen, het kan nog wel even duren.’

Langere afschrijving
Daar bovenop komt de meerprijs voor stekkertrucks. ‘Een elektrische vrachtwagen is nog altijd een stuk duurder. Afhankelijk van het accupakket 1,8 tot 2,5 keer zo duur als een dieselvariant. En dan moet de laadinfrastructuur nog aangelegd worden’, vertelt Wijnands. Laadpalen voor vrachtwagens zijn nog maar mondjesmaat aanwezig.
Als gevolg van de extra kosten wordt een elektrische truck meer nog dan een dieseltruck een langetermijninvestering. ‘Bij een dieseltruck gaan klanten uit van een afschrijving in vier jaar. Bij een elektrische truck is dat dan acht jaar of misschien nog wel meer. Dan moeten klanten dus langer met een vrachtwagen doen.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?