Volgens Nikola heeft de FCEV een actieradius tot 800 kilometer. De lancering van de brandstofceltruck werd al meermaals uitgesteld en staat nu gepland voor het vierde kwartaal van dit jaar. Het is de tweede grote bestelling voor Nikola dit jaar. In januari bestelde GP Joule 100 brandstofceltrucks voor de Europese markt.

Nikola ontving deze week ook een bestelling van leasemaatschappij WattEV voor 14 Nikola Tre’s met batterij. Wanneer de fabrikant de batterijelektrische trucks oplevert, is nog niet bekend. De eerste exemplaren van de BEV gingen vorig jaar de weg op in de VS. In Europa laat de oplevering van de eerste Nikola’s nog op zich wachten. Nikola werkt in het Duitse Ulm samen met Iveco aan een model, dat later dit jaar de weg op moet gaan.

Subsidies

In de Verenigde Staten is sinds het presidentschap van Biden steeds meer aandacht voor trucks met een alternatieve aandrijving. De staat Californië wil in 2045 alleen nog maar zero-emissievrachtwagens en -bussen rond hebben rijden en heeft daar grof geld voor over.

Per batterijtruck van Nikola kunnen klanten tot wel 150.000 dollar subsidie krijgen. Voor brandstofceltrucks is een subsidie van maar liefst 240.000 dollar per vrachtwagen in het leven geroepen, die op kan lopen tot 288.000 dollar. Daar komt nog eens een belastingvoordeel van 40.000 dollar per truck bovenop dat de federale regering verleent aan bedrijven die een schone vrachtwagen kopen.

Waterstof

Begin dit jaar maakte Nikola ook bekend dat het de productie en levering van waterstof voor eigen rekening gaat nemen. Om dat te realiseren lanceerde het Amerikaanse bedrijf een eigen dienst onder de naam Hyla. In 2026 moeten 60 waterstofstations gereed zijn in Noord-Amerika die Nikola van waterstof voorziet.

Het bedrijf wil via dochteronderneming Hyla uiteindelijk 300 ton waterstof per dag produceren, verdeeld over vijf locaties in Noord-Amerika. De Amerikaanse regering belooft 3 dollar per kilo waterstof te subsidiëren, als het om 100% schone waterstof gaat. Nikola kan op die manier bijna een miljoen dollar per dag aan subsidie binnenslepen.

Groene infrastructuur

Nikola heeft in Voltera een investeerder gevonden voor de aanleg van de eerste waterstofstations. Het Amerikaanse bedrijf, dat gespecialiseerd is in groene infrastructuur, gaat voor een miljard dollar vijftig waterstofstations bouwen. De stations worden eigendom van Voltera en Nikola gaat de waterstof aanleveren.

Het geld is meer dan welkom bij Nikola, dat sinds de oprichting in 2015 verlies lijdt. Uit het jaarverslag van 2022 bleek dat de fabrikant opnieuw diep in de rode cijfers is gedoken. In een rapport aan de Amerikaanse beurstoezichthouder schreef de boekhouder van Nikola zelfs over een naderend faillissement als nieuwe geldschieters dit jaar uitblijven.

De overstap naar zero-emissievrachtwagens staat centraal tijdens het Congres Zero-emissie Stadslogistiek, op 7 juni in Amersfoort.