Waterstof tanken in Nederland: de kop is eraf

Opening Fountain Fuel

Op steeds meer plekken in Nederland kan waterstof getankt worden. Deze week opende Fountain Fuel haar eerste energiestation in Amersfoort, waar je naast waterstof ook elektriciteit kunt afnemen. Dat er voor de duurzame brandstof nog een lange weg te gaan is, werd tijdens de opening wel duidelijk.

Waterstoftruck van Holthausen bij waterstoftankstation
Foto: NT / Roel van der Maas

Op locaties van Fountain Fuel kunnen allerlei voertuigen terecht. Elektrische auto’s kunnen er opladen met snelladers van laadpaalbedrijf Allego en ook vrachtwagens, bestelbussen of passagiersbussen op waterstof zijn welkom. Hoewel het aantal voertuigen op waterstof nog gering is.

Verschillende fabrikanten zijn bezig met de ontwikkeling van waterstofvoertuigen. Zo maakte het Nederlandse VDL onlangs bekend dat ze vrachtwagens gaat ombouwen voor Toyota. En autoconcern Stellantis lanceert binnenkort bestelbusjes met brandstofcel. Toch geven fabrikanten aan dat ze geremd worden door een gebrek aan infrastructuur. ‘Wij kunnen geen voertuigen verkopen die nergens kunnen opladen’, merkt Stephan Herbst, waterstofexpert bij Toyota, op. Het kip-ei-verhaal wordt meerdere malen aangehaald.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen opent Fountain Fuel
Staatssecretaris Vivianne Heijnen opent het eerste waterstofstation van Fountain Fuel – foto: Fountain Fuel

Steun

Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen is ook bij de opening aanwezig. Volgens haar moeten er eerst zware vrachtwagens op waterstof komen, dan volgt de infrastructuur vanzelf. Heijnen benadrukt dat er in ieder geval extra geld beschikbaar komt om waterstof in de transportsector te stimuleren, in totaal 178 miljoen euro. Dat bedrag is opgenomen in het klimaatpakket dat minister Rob Jetten eind april presenteerde.

‘We krijgen ook van Brussel steun in de rug’, zegt de staatssecretaris. In maart werd bekend dat Nederland een EU-subsidie krijgt om drie waterstoftankstations aan te leggen. ‘Ik had het graag nog wat ambitieuzer gezien, maar het is uiteindelijk een compromis geworden. Op nationaal niveau kunnen we wel de eerste stappen zetten. We hebben stevige fundamenten, want we zijn koploper wat betreft de laadinfrastructuur.’

Waar de sprekers het wel over eens zijn, is dat er een combinatie van waterstof en elektrisch nodig is om de transportsector uitstootvrij te krijgen.

Groene waterstof

Nog maar een fractie van de waterstof die nu in omloop is, is groen. Maar dat mag de uitrol van waterstofinfrastructuur niet afremmen, meent Lars Peter Thiesen, verantwoordelijk voor waterstof bij Stellantis.

‘We moeten het nu doen met de waterstof die we hebben om de ontwikkeling in gang te zetten’, zegt Thiesen. ‘Het probleem is dat we niet overal groene waterstof hebben, waar het nodig is. Het moet vervoerd worden. Maar we kunnen ook niet wachten totdat iedere molecuul groen is.’ Zijn collega Jürgen Guldner van BMW valt hem bij. ‘Dat hebben we bij elektrische voertuigen ook niet gedaan. We zijn eerst gaan elektrificeren en nu wordt onze stroom steeds groener.’

700 waterstofstations

In Nederland zijn nu meer dan tien waterstofstations, die overigens niet allemaal geschikt zijn voor zware vrachtwagens. De EU wil dat er in 2030 in totaal 700 stations voor waterstof zijn, met name langs het TEN-T netwerk en op belangrijke knooppunten.

Fountain Fuel wil uitbreiden naar drie stations voor het einde van dit jaar. De volgende stap is 11 stations in 2025 en uiteindelijk moeten dat er 50 worden in 2030. Klanten kunnen vanaf medio juni voor waterstof terecht bij het energiestation in Amersfoort.

Waterstof tanken in Nederland: de kop is eraf | NT

Waterstof tanken in Nederland: de kop is eraf

Opening Fountain Fuel

Op steeds meer plekken in Nederland kan waterstof getankt worden. Deze week opende Fountain Fuel haar eerste energiestation in Amersfoort, waar je naast waterstof ook elektriciteit kunt afnemen. Dat er voor de duurzame brandstof nog een lange weg te gaan is, werd tijdens de opening wel duidelijk.

Waterstoftruck van Holthausen bij waterstoftankstation
Foto: NT / Roel van der Maas

Op locaties van Fountain Fuel kunnen allerlei voertuigen terecht. Elektrische auto’s kunnen er opladen met snelladers van laadpaalbedrijf Allego en ook vrachtwagens, bestelbussen of passagiersbussen op waterstof zijn welkom. Hoewel het aantal voertuigen op waterstof nog gering is.

Verschillende fabrikanten zijn bezig met de ontwikkeling van waterstofvoertuigen. Zo maakte het Nederlandse VDL onlangs bekend dat ze vrachtwagens gaat ombouwen voor Toyota. En autoconcern Stellantis lanceert binnenkort bestelbusjes met brandstofcel. Toch geven fabrikanten aan dat ze geremd worden door een gebrek aan infrastructuur. ‘Wij kunnen geen voertuigen verkopen die nergens kunnen opladen’, merkt Stephan Herbst, waterstofexpert bij Toyota, op. Het kip-ei-verhaal wordt meerdere malen aangehaald.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen opent Fountain Fuel
Staatssecretaris Vivianne Heijnen opent het eerste waterstofstation van Fountain Fuel – foto: Fountain Fuel

Steun

Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen is ook bij de opening aanwezig. Volgens haar moeten er eerst zware vrachtwagens op waterstof komen, dan volgt de infrastructuur vanzelf. Heijnen benadrukt dat er in ieder geval extra geld beschikbaar komt om waterstof in de transportsector te stimuleren, in totaal 178 miljoen euro. Dat bedrag is opgenomen in het klimaatpakket dat minister Rob Jetten eind april presenteerde.

‘We krijgen ook van Brussel steun in de rug’, zegt de staatssecretaris. In maart werd bekend dat Nederland een EU-subsidie krijgt om drie waterstoftankstations aan te leggen. ‘Ik had het graag nog wat ambitieuzer gezien, maar het is uiteindelijk een compromis geworden. Op nationaal niveau kunnen we wel de eerste stappen zetten. We hebben stevige fundamenten, want we zijn koploper wat betreft de laadinfrastructuur.’

Waar de sprekers het wel over eens zijn, is dat er een combinatie van waterstof en elektrisch nodig is om de transportsector uitstootvrij te krijgen.

Groene waterstof

Nog maar een fractie van de waterstof die nu in omloop is, is groen. Maar dat mag de uitrol van waterstofinfrastructuur niet afremmen, meent Lars Peter Thiesen, verantwoordelijk voor waterstof bij Stellantis.

‘We moeten het nu doen met de waterstof die we hebben om de ontwikkeling in gang te zetten’, zegt Thiesen. ‘Het probleem is dat we niet overal groene waterstof hebben, waar het nodig is. Het moet vervoerd worden. Maar we kunnen ook niet wachten totdat iedere molecuul groen is.’ Zijn collega Jürgen Guldner van BMW valt hem bij. ‘Dat hebben we bij elektrische voertuigen ook niet gedaan. We zijn eerst gaan elektrificeren en nu wordt onze stroom steeds groener.’

700 waterstofstations

In Nederland zijn nu meer dan tien waterstofstations, die overigens niet allemaal geschikt zijn voor zware vrachtwagens. De EU wil dat er in 2030 in totaal 700 stations voor waterstof zijn, met name langs het TEN-T netwerk en op belangrijke knooppunten.

Fountain Fuel wil uitbreiden naar drie stations voor het einde van dit jaar. De volgende stap is 11 stations in 2025 en uiteindelijk moeten dat er 50 worden in 2030. Klanten kunnen vanaf medio juni voor waterstof terecht bij het energiestation in Amersfoort.