De eerste omgebouwde trucks moeten er nog dit jaar buiten rijden. Ze rijden voorafgaand aan de conversie op eigen kracht, op diesel, naar Antwerpen vanuit een vestiging van Ford-verdeler Herman Noyens in de Antwerpse Kempen. Later wordt het concept opgeschaald. Voor de eerste trucks fungeert Ford als leverancier en zijn de eindgebruikers klanten van CMB.Tech. Het concept houdt ook de mogelijkheid open om trucks voor rechtstreekse klanten van Ford uit te rusten met de specifieke waterstoftechnologie van CMB.Tech.
Het conversieproces vereist geen aanpassingen aan de traditionele dieselmotor. Er wordt, naast de montering van waterstoftanks, alleen waterstofinjectie toegevoegd. Met de dual fuel technologie wordt waterstof aangezogen in de verbrandingskamer, waardoor minder dieselinjectie nodig is om de motor aan te drijven. De conversie kan het traditionele brandstofverbruik en de bijhorende uitstoot verminderen, terwijl er een diesel back-up oplossing blijft voor de momenten dat waterstof tanken niet mogelijk is.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?