Shell opent megawatt-lader voor trucks én schepen

Energy Transition Campus Amsterdam

Shell heeft maandag haar eerste megawatt-lader in gebruik genomen. Zowel elektrische vrachtwagens als elektrische schepen kunnen nu op afspraak langskomen om van het laadsysteem gebruik te maken. ‘Je kunt hier drie keer sneller laden dan bij onze bestaande laadpalen.’

Vrachtwagen MAN bij megawatt-lader Shell
Ook vrachtwagens met een CCS-aansluiting kunnen terecht bij de laadpaal van Shell. Foto: Shell

Na een toepasselijke AC/DC-gitaarsolo wordt de laadpaal op Shell’s Energy Transition Campus Amsterdam (ETCA) officieel geopend. De laadpaal heeft twee armen: een hangt boven land en de andere hangt boven het water. Op die manier kunnen er elektrische vrachtwagens én elektrische schepen terecht.

‘90% van de vrachtwagens rijdt niet verder dan 300 kilometer per dag, dat red je op één acculading. Die vrachtwagens kunnen gewoon ‘s nachts op het depot laden’, zegt Hilmar van den Dool, general manager e-mobility bij Shell. ‘Maar die andere 10%, die bijvoorbeeld van Amsterdam naar Italië rijdt, wil in een rustpauze van een half uur kunnen laden. Voor hen is de megawatt-lader een uitkomst.’ De meeste elektrische vrachtwagens zouden in een half uur van 20% naar 80% kunnen laden met de laadpaal.

Vermogen

Het duurt nog wel even voor ze daadwerkelijk van de volle 1.000 kW gebruik kunnen maken. De elektrische vrachtwagens die nu in Nederland rondrijden, hebben de minder krachtige CCS-aansluiting met een maximaal vermogen van 400 kW. MAN is wel bezig met de productie van de eTruck, die een megawatt-aansluiting heeft en tot 750 kW kan laden. Mercedes-Benz is naar verwachting de eerste fabrikant die daadwerkelijk een vrachtwagen levert die met 1 megawatt kan laden, de eActros 600.

Daar komt bij dat het net van Shell’s ETCA amper genoeg capaciteit heeft voor de lader. ‘We hebben 4 mW beschikbaar op deze netaansluiting’, zegt Rogier Schoon, Business Opportunity Manager bij Shell. ‘Daarvan gebruiken we nu op piekmomenten al 3,5. We moeten het verbruik wat omlaag brengen op sommige plekken. Daarnaast hebben we een aansluiting met 3.600 zonnepanelen met in totaal 1,2 megawattpiek, dat moet ons helpen om onder die 4 mW te blijven.’

E-pusher

Ook de e-pusher van Kotug, die voor de gelegenheid passeert bij de openingsceremonie, kan nog niet met dit vermogen laden. De duwboot vervoert cacao voor Cargill in de Amsterdamse haven en wordt ‘s nachts opgeladen. ‘Hopelijk kan de volgende versie gebruikmaken van de true power’, zegt Schoon.

Op de paal zit overigens ook een CCS-aansluiting. Transporteurs die willen laden op het terrein van Shell kunnen, op afspraak, langskomen in Amsterdam. Schoon verwacht dat de megawatt-lader wel 30 jaar mee kan.

Shell opent megawatt-lader voor trucks én schepen | NT

Shell opent megawatt-lader voor trucks én schepen

Energy Transition Campus Amsterdam

Shell heeft maandag haar eerste megawatt-lader in gebruik genomen. Zowel elektrische vrachtwagens als elektrische schepen kunnen nu op afspraak langskomen om van het laadsysteem gebruik te maken. ‘Je kunt hier drie keer sneller laden dan bij onze bestaande laadpalen.’

Vrachtwagen MAN bij megawatt-lader Shell
Ook vrachtwagens met een CCS-aansluiting kunnen terecht bij de laadpaal van Shell. Foto: Shell

Na een toepasselijke AC/DC-gitaarsolo wordt de laadpaal op Shell’s Energy Transition Campus Amsterdam (ETCA) officieel geopend. De laadpaal heeft twee armen: een hangt boven land en de andere hangt boven het water. Op die manier kunnen er elektrische vrachtwagens én elektrische schepen terecht.

‘90% van de vrachtwagens rijdt niet verder dan 300 kilometer per dag, dat red je op één acculading. Die vrachtwagens kunnen gewoon ‘s nachts op het depot laden’, zegt Hilmar van den Dool, general manager e-mobility bij Shell. ‘Maar die andere 10%, die bijvoorbeeld van Amsterdam naar Italië rijdt, wil in een rustpauze van een half uur kunnen laden. Voor hen is de megawatt-lader een uitkomst.’ De meeste elektrische vrachtwagens zouden in een half uur van 20% naar 80% kunnen laden met de laadpaal.

Vermogen

Het duurt nog wel even voor ze daadwerkelijk van de volle 1.000 kW gebruik kunnen maken. De elektrische vrachtwagens die nu in Nederland rondrijden, hebben de minder krachtige CCS-aansluiting met een maximaal vermogen van 400 kW. MAN is wel bezig met de productie van de eTruck, die een megawatt-aansluiting heeft en tot 750 kW kan laden. Mercedes-Benz is naar verwachting de eerste fabrikant die daadwerkelijk een vrachtwagen levert die met 1 megawatt kan laden, de eActros 600.

Daar komt bij dat het net van Shell’s ETCA amper genoeg capaciteit heeft voor de lader. ‘We hebben 4 mW beschikbaar op deze netaansluiting’, zegt Rogier Schoon, Business Opportunity Manager bij Shell. ‘Daarvan gebruiken we nu op piekmomenten al 3,5. We moeten het verbruik wat omlaag brengen op sommige plekken. Daarnaast hebben we een aansluiting met 3.600 zonnepanelen met in totaal 1,2 megawattpiek, dat moet ons helpen om onder die 4 mW te blijven.’

E-pusher

Ook de e-pusher van Kotug, die voor de gelegenheid passeert bij de openingsceremonie, kan nog niet met dit vermogen laden. De duwboot vervoert cacao voor Cargill in de Amsterdamse haven en wordt ‘s nachts opgeladen. ‘Hopelijk kan de volgende versie gebruikmaken van de true power’, zegt Schoon.

Op de paal zit overigens ook een CCS-aansluiting. Transporteurs die willen laden op het terrein van Shell kunnen, op afspraak, langskomen in Amsterdam. Schoon verwacht dat de megawatt-lader wel 30 jaar mee kan.