Vooral bij ladingschade of diefstal kan deze jungle aan onderaannemers voor nare financiële gevolgen zorgen bij de ladingaanbieder. Vaak dient dan in rechtszaken de juridische aansprakelijkheid te worden bepaald of blijft de verlader of zijn verzekeraar met de financiële brokken zitten.
Uit het opinie-onderzoek blijkt dat verladers zelfs nog nauwelijks het wegvervoer verrichten, maar dit meestal uitbesteden. Dat is eigenlijk geen nieuws, maar dat vervolgens 90% van de ondervraagde partijen aangeeft dat de vervoersopdracht gemiddeld een tot drie keer wordt doorgeschoven, is wel opmerkelijk. 6% van de ondervraagde partijen erkent dat het wegvervoer uiteindelijk meer dan 'meer dan drie keer' wordt doorgeschoven voordat de lading een vrachtwagen vindt.
Gevaarlijk
Het doorschuiven van transportopdrachten is gevaarlijk, waarschuwt het vakblad. Vooral als het over diverse stations gaat, is het nog maar de vraag of de aansprakelijkheid nog goed is te achterhalen. Dat geldt zelfs als de verlader met zijn directe logistieke dienstverlener daar een bepaalde gebruikscodex over heeft afgesproken, aldus de krant.