Het is nog niet duidelijk in welke mate Duitsland de grenscontroles wil uitvoeren, maar "feit is dat ze ondernemers niet alleen tijd, maar ook geld kosten en de toeleveringsketens verstoren". Dat zal vooral versproducten als zuivel en bloemen raken, vreest de DNHK. Elke dag passeren ongeveer 100.000 vrachtwagens de Duits-Nederlandse grens, meldt de organisatie op basis van Duitse tolstatistieken. Een uur wachttijd kost volgens TLN 100 euro per vrachtwagen, zei die ondernemersorganisatie eerder deze week.
Steekproeven en green lanes
Vanaf komende maandag wil Duitsland paspoortcontroles invoeren aan alle Duitse buitengrenzen, inclusief de 567 kilometer lange Duits-Nederlandse grens. "Wij hebben begrip voor de discussie in Duitsland, maar feit is dat open grenzen een belangrijke Europese verworvenheid zijn en essentieel voor de welvaart." Steekproefcontroles op langeafstandstransporten kunnen de schade verzachten, volgens de DNHK. Ook oppert die de invoering van green lanes waardoor goederenvervoer vrij over de grens kan, zoals tijdens de coronacrisis.
Doordat Duitsland de belangrijkste exportmarkt is voor Nederland, lopen bedrijven uit ons land schade op bij grenscontroles, verwacht de DNHK. Het handelsvolume tussen de twee landen bedroeg vorig jaar 215 miljard euro.
Even afwachten
Transport en Logistiek Nederland (TLN) laat weten dat er niet meer duidelijk is over de grenscontroles dan eerder deze week. "Het is echt even afwachten. Je kan er ook niet op inspelen, omdat we domweg niet weten of ze doorgaan, hoe dan en hoe streng ze zijn. Het is uitermate vervelend voor ondernemers", zegt een woordvoerder. De brancheorganisatie gaf eerder aan zich grote zorgen te maken en te vrezen voor aanzienlijke economische en sociale schade, omdat producten niet op tijd aankomen, handelsstromen in de war geschopt worden en de planning van transportbedrijven ernstig verstoord raakt.