Door de overname van Schenker wordt het bedrijf naar eigen zeggen wereldwijd een leidende speler op het gebied van transport en logistiek. Gezamenlijk hebben DSV en Schenker een personeelsbestand van zo'n 147.000 mensen, verspreid over meer dan negentig landen.
DSV mikt op een gezamenlijke omzet van 39,3 miljard euro, gebaseerd op cijfers uit 2023. DSV haalde vorig jaar een omzet van 20,2 miljard.
De Duitse vakbond Ver.di maakte zich eerder zorgen om een mogelijk banenverlies bij een overname door DSV. Volgens de vakbond zouden 5.000 mensen ontslagen kunnen worden. In het persbericht nemen de Denen die zorgen weg: alle contracten van Duitse werknemers blijven nog tenminste twee jaar behouden.
Sterke partner
Deutsche Bahn heeft zijn logistieke dochter vorig jaar in de verkoop gezet. De Duitse nationale spoormaatschappij wil met de opbrengst van de verkoop schulden aflossen. Daarnaast wil het bedrijf, dat volledig in handen is van de Duitse staat, zich meer richten op het passagiersvervoer in zijn thuisland. Om diezelfde reden verkocht Deutsche Bahn dochteronderneming Arriva, die onder meer in Nederland regionaal openbaar vervoer aanbiedt.
"De verkoop van DB Schenker aan DSV is de grootste transactie in de geschiedenis van Deutsche Bahn", zegt topman Richard Lutz van de spoormaatschappij. De overname biedt Schenker duidelijke groeimogelijkheden, voegt hij daaraan toe. "Het was voor ons belangrijk om een sterke partner voor Schenker te vinden en een thuis voor de lange termijn voor de werknemers van het bedrijf."
Minister tevreden
De Duitse minister van Transport, Volker Wissing, verwelkomt de verkoop van DB Schenker aan DSV. Volgens Wissing moet Deutsche Bahn zich namelijk op zijn kerntaak richten, het spoorvervoer in Duitsland. Met de verkoop van Schenker zet het spoorbedrijf een belangrijke stap in die richting, aldus de minister.
De deal moet nog wel goedkeuring krijgen, onder meer van het Duitse ministerie voor Transport. DSV wil de verkoop halverwege 2025 afgerond hebben.