Slimme Logistiek

Betere doorstroming dankzij verkeersmanagement

Het verkeer beter laten doorstromen door informatie uit auto’s en van wegbeheerders slim te combineren: dat is het doel van de Praktijkproef Amsterdam. Mobiliteitsdeskundige Walther Ploos van Amstel legt uit hoe dat werkt.

Er zijn heel veel bronnen van informatie, maar hoe combineer je die nou op een slimme manier zodat het verkeer beter doorrijdt? Dat kan door bundeling van informatie.

Een voorbeeld van hoe dat kan was te zien tijdens het laatste weekend van mei, toen er in het Amsterdamse Arena gebied drie grote concerten waren waar ruim 100.000 bezoekers op afkwamen. De lokale, provinciale en nationale wegbeheerders, die normaliter los van elkaar werken, hadden samen met politie, parkeer- en hulpdiensten een tijdelijke verkeerscentrale ingericht. Weggebruikers kregen onderweg individueel advies over alternatieve routes en beschikbare parkeergelegenheid.

Een mooi staaltje crowdmanagement, zegt Walther Ploos van Amstel, lector City Logistics aan de Hogeschool van Amsterdam. ‘Het knappe is dat partijen die ogenschijnlijk tegengestelde belangen hebben samenwerken en daardoor gezamenlijk een betere doorstroming bereiken. Dat heeft heel goed gewerkt.’

De publieke partijen weten welke scenario’s ze kunnen inzetten en krijgen via private partijen informatie over de afzonderlijke auto’s via social media en Google. Omgekeerd kunnen de wegbeheerders informatie via de private partijen verspreiden. Flitsmeister bijvoorbeeld biedt de mogelijkheid om informatie in de auto te laten uitspreken. Het blijkt dat mensen eerder bereid zijn aanwijzingen op te volgen als ze die horen.’

Vanuit de logistiek is er volop belangstelling voor deze innovaties. Het bedrijf Simacan, dat verkeersinformatie verbindt met logistieke processen, werkt al ruim twee jaar met 25 transporteurs die voor Albert Heijn rijden, weet Ploos van Amstel te vertellen. ‘Die bedrijven delen alle boordcomputerdata en zitten samen in één portaal. Ze kunnen de winkel informeren dat de wagen eerder of later komt of de chauffeur laten weten dat hij langzamer moet rijden zodat de laad- en losplek beschikbaar is als hij aankomt.’

Ploos van Amstel ziet veel mogelijkheden voor de logistieke sector. ‘Het delen van verkeersdata kan je helpen om je logistieke processen te verbeteren. Door betere informatie kan de transporteur zijn planning aanpassen aan de beschikbaarheid van infrastructuur. In de regio Amsterdam is tien procent van het verkeer op de snelweg vrachtverkeer, maar de impact op de weg is al snel veertig procent. Kun je dat verkeer beter begeleiden, bijvoorbeeld bij het invoegen, dan heeft dat grote invloed op de doorstroming.’ Volgens de mobiliteitsdeskundige vraagt het wel aanpassing van de partijen. ‘Bij de A10 begint de toeritdosering al vier stoplichten voor de toerit. Dan rijdt het op de A10 beter door, maar gaat het verkeer langzamer in de stad. Voor de een is dat een voordeel, voor de ander een nadeel, maar het is beter voor het geheel. Creëer je voor het vrachtverkeer een groene golf, dan heeft een grote impact op de luchtkwaliteit, maar de bestuurder van de personenwagen baalt misschien.’