Slimme Logistiek

Logistiek010 hoopt op elektrische bestelwagens

Een forse toename van het gebruik van elektrische bestelauto’s zou een van de oplossingen kunnen zijn bij het terugdringen van de door de bussen uitgestoten emissies. En dat is nodig om de stad leefbaar te houden.

Logistiek010, dat de logistiek in Rotterdam slimmer, sneller en schoner wil inrichten, hoopt dat elektrische stadsdistributie zal leiden tot minder luchtvervuiling door ‘traditionele’ bestelwagens. Uiit onderzoek blijkt, dat deze wagens disproportioneel veel bijdragen aan de luchtvervuiling. 24% van de NOx en 34% van de fijnstofuitstoot van motorvoertuigen in de stad kunnen op het conto van bestelwagens geschreven worden, terwijl zij maar 12% van het totale aantal gereden kilometers in de stad voor hun rekening nemen. De uitstoot van personenauto’s per gereden kilometer ligt een stuk lager. Die van vrachtwagens ligt daarentegen wat hoger dan die van bestelwagens, maar die voertuigengroep is slechts verantwoordelijk voor 2% van de in stad gereden kilometers. Daarbij komt dat bestelauto’s aanzienlijk langer in het wagenpark blijven dan vrachtwagens en dieselpersonenauto’s, tot circa 20 jaar. De gemiddelde leeftijd van bestelbussen in Nederland is dan ook 9,3 jaar.

Een forse toename van het gebruik van elektrische bestelauto’s zou een van de oplossingen kunnen zijn bij het terugdringen van de door de bussen uitgestoten emissies. Er zijn inmiddels bedrijven die daarmee ervaring hebben, zoals PicNic, DHL en het Rotterdamse Roadrunner Koeriersdiensten. Hieruit blijkt, dat met het huidige aanbod aan elektrische bestelwagens best een businesscase te maken is. Veel ondernemers geven echter aan de overstap pas te overwegen als het aanbod elektrische bussen wordt uitgebreid en er ook grotere modellen beschikbaar komen.
Dit lijkt er nu van te komen. De al jaren voorspelde doorbraak van de elektrische bestelbus is nu echt aanstaande met de geplande komst van onder meer een Volkswagen Crafter met elektromotor, de Renault Master Z.E. en, wat later, de Mercedes e-Sprinter.

Dat je niet op fabrikanten hoeft te wachten, maar ook zelf een elektrisch wagenpark kunt samenstellen, liet Breytner zien. Dit zero emissie transportbedrijf uit Rotterdam liet bij gebrek aan regulier aanbod van zwaardere elektrische vrachtwagens twee 19-tons MAN-bakwagens door Emoss ombouwen tot volledig elektrische trucks. Binnenkort breidt Breytner zijn wagenpark uit met twee tot e-truck omgebouwde Mercedes-Benz Antos-bakwagens.

Managing director Marie-José Baartmans is enthousiast over een pilot met last-mile-distributie die haar bedrijf gaat uitvoeren met Synergy Health. Voor deze onderneming gaat Breytner met zijn elektrische trucks vanaf de zomer schone en vuile was vervoeren van en naar een aantal Rotterdamse ziekenhuizen. Bij een logistiek ontkoppelpunt in de Waalhaven wordt de textiel, die in wissellaadbakken wordt getransporteerd, overgeladen. Conventionele vrachtwagens van Synergy Health verzorgen het vervoer tussen het ontkoppelpunt en de wasserij in Tiel. Het gaat om veertien pendels per week. Breytner werkt volgens Baartmans al voor onder andere Ikea en C&A.