Slimme Logistiek

Meer mogelijkheden

Vaak is die gps-ontvanger meteen ook een black box: een unit die alle relevante data van het voertuig registreert. De unit wordt op een onzichtbare plaats ingebouwd. Op de black box kunnen allerlei soorten sensoren en connectoren worden aangesloten. Bijvoorbeeld om gegevens uit het motormanagement te registreren, het rijgedrag te analyseren of de brandstofvoorraad te meten.

Er zijn overigens ook systemen waarbij een mobiel apparaat wordt gebruikt als zender/ontvanger. Dat kan zelfs een smartphone zijn. Zo’n mobiel device is dan echter niet gebonden aan het voertuig. Neemt de chauffeur het apparaat mee naar huis of laat hij het liggen bij een afleveradres, dan is de truck dus ook niet meer te traceren. Gebruik van gsm-signalen voor tracking & tracing heeft nog een nadeel: de plaatsbepaling via telefoonmasten is minder nauwkeurig dan met de satellieten via gps.

Prijs is geen bezwaar meer

Er worden steeds meer toepassingen ontwikkeld. Tracking & tracing van voertuigen was het originele doel en is nog steeds het meest toegepast, vaak in combinatie met een fleet management-systeem.

De prijs is ook voor kleinere transport-, koeriers- en touringcarbedrijven meestal geen bezwaar meer. Vaak wordt gewerkt met een eenmalige aanschaf/installatie van gemiddeld 200 tot 300 euro per voertuig, plus een maandelijks abonnement van 10 tot 30 euro. Je hebt als ondernemer dan geen onverwachte meerkosten voor bijvoorbeeld onderhoud, service en software-updates.

Minder brandstof en CO2

De investering in een tracking & tracing-systeem resulteert voor vrijwel elk bedrijf in een besparing op de brandstof. De CO2-uitstoot neemt evenredig af. Dat is onder meer te danken aan een real-time planning, die daardoor efficiënter wordt. Ritten worden beter op elkaar afgestemd. Planners weten door de exacte locatie van de voertuigen wie er het dichtst in de buurt is om een spoedopdracht aan te nemen, en of de chauffeur ruimte heeft in zijn schema.

De actuele informatie over het voertuig wordt door veel transport- en koeriersbedrijven ingezet voor een betere informatievoorziening aan ontvangers. Veel webwinkels profiteren daarvan. Zij bieden hun klanten de mogelijkheid om hun bestelling te volgen. Consumenten willen hun pakket niet alleen snel in huis hebben, maar ook een zo exact mogelijk tijdvenster waarbinnen het bezorgd wordt.

Tips

  • Er zijn veel aanbieders. Vraag uitleg en offerte bij meerdere partijen. 
  • Heeft uw bedrijf meerdere merken trucks, bussen of bestelwagens? Check of het systeem van de aanbieder met al uw voertuigen werkt. 
  • Vraag collega-ondernemers naar hun ervaringen. 
  • Raadpleeg uw brancheorganisatie.