In de transportsector wordt flink aan de weg getimmerd om het milieuvriendelijker te maken. Neem bijvoorbeeld het gebruik van LNG en CNG in het wegvervoer, of de zwavel- en stikstofnorm om de scheepvaart schoner te maken. In dit dossier een overzicht van deze veelzijdige problematiek.
Wegvervoer
Milieubeweging wil einde aan bijmenging palmolie in diesel
Van alle palmolie die wordt ingevoerd in de Europese Unie verdwijnt 45% in de dieseltanks van vracht- en personenauto's.
Wegvervoer
City Depot nu ook naar Luik
City Depot, specialist in stadsdistributie, heeft zijn tweede vestiging in Wallonië geopend. Eerder streek het bedrijf n...
Luchtvracht
Duits onderzoek naar algen als vervanger kerosine
Airbus en het Beierse ministerie van wetenschappen steken samen ruim tien miljoen euro in de productie van algen als verv...
Wegvervoer
Nikola bouwt ‘e-truck’ met grote actieradius
Het Amerikaanse Nikola Motor Company bouwt elektrisch aangedreven trekkers die ook geschikt zijn voor vervoer over grote ...
Wegvervoer
Milieuzone helpt Utrecht van fijnstof af
De invoering van een milieuzone in Utrecht heeft gezorgd voor een vermindering van de uitstoot van fijnstof. Of de algehe...
Wegvervoer
Tirol: sectoraal rijverbod op Inntalautobahn in november
Tirol voert op 1 november een 'sectoraal' rijverbod in op de A12, de Inntalautobahn. Dat betekent dat laagwaardig geachte...
Binnenvaart
Rotra wil binnenvaartterminal in Doesburg nu al uitbreiden
Handelsbedrijf Ubbink en logistiek dienstverlener Rotra onderzoeken samen met de gemeente Doesburg de haalbaarheid van ee...
Spoorvervoer
Bier Warsteiner over het spoor naar Hamburg
Brouwer Warsteiner laat zijn bier voortaan over het spoor van de eigen terminal in het Sauerland naar de haven van Hambur...
Wegvervoer
Heineken: nu al acht elektrische biertrucks in Amsterdam
Heineken heeft zijn vloot elektrische voertuigen waar de Amsterdamse binnenstad van bier wordt voorzien in één jaar tij...
Scheepvaart
‘Noord-Europese havens duurzamer dan Zuid-Europese’
Containertransport met bestemmingen in het midden van Europa kunnen beter, goedkoper en duurzamer via Noord-Europese dan ...