Op 1 januari 2020 wordt de zwavelcap ingevoerd. Dit betekent dat schepen vanaf dan alleen nog gebruik mogen maken van brandstof met maximaal 0,5% zwavel. Enige andere optie is het installeren van een scrubber. De nieuwe regels hebben grote impact op de maritieme wereld en daarom bericht Nieuwsblad Transport er uitgebreid over.
duurzaam varen
Containerschip Maersk vaart op frituurvet naar China
Voor het eerst is een groot containerschip zonder problemen op een mengsel van gewone brandstof en frituurvet van Rotterd...
Zwavelcap
IMO doet reders handreiking in stookolieverbod
De International Maritime Organization (IMO) heeft tijdens zijn laatste milieubijeenkomst besloten om reders in specifiek...
zwavelcap
Verkoop laagzwavelige brandstof begonnen
Steeds meer oliebedrijven zijn klaar om laagzwavelige brandstof te leveren. BP is per direct begonnen met de verkoop van ...
rendement
‘Bereken kosten zwavelcap door, anders ga je failliet’
Lijnvaartbedrijven moeten de kosten van de aanstaande zwavelcap doorberekenen, anders dreigt een faillissement. Dat zegt ...
zwavelcap
MSC investeert bijna half miljard in scrubbers
MSC heeft een lening van 439 miljoen dollar binnengehaald om 86 schepen van scrubbers te voorzien. Het geld wordt beschi...
zwavelcap
Vooruitblik – Stookolieverbod kan verladers dit jaar al geld kosten
Als er één onderwerp is dat in 2019 de scheepvaart zal beheersen, dan is het de invoering van het nieuwe zwavelbeleid v...