In deze top 15 kende verder alleen de Italiaanse haven Gioia Tauro (+5%) en het Portugese Sinies (+0,2%) groei. 'De top 15 EU-havens behandelden samen 72,5 miljoen teu in 2023, oftwel 5,3% minder dan in 2022. Dit vergeleken met -4,2% in 2022 en +5% in 2021. De economische en geopolitieke situatie wordt weerspiegeld in de afgehandelde containervolumes', licht Notteboom toe. De drie groeiers verklaart hij doordat 'deze havens zich kenmerken door een hoge transhipment (zee-zee overslag)'.
'Vanuit een langeretermijnperspectief kan de teu-groei in een aantal havens als nogal teleurstellend worden beschouwd. De containeroverslagcijfers voor 2023 van de Duitse havens Hamburg en Bremerhaven en de Franse haven HAROPA (Le Havre, Rouen en Parijs) bleven onder de behandelde volumes in 2007, het jaar vóór het begin van de financieel-economische crisis. Aan de andere kant van het spectrum boekten de relatieve nieuwkomers Gdansk, Sines en Piraeus de grootste verkeerswinst in de periode 2007-2023, terwijl Valencia het beste presteerde van de al langer gevestigde containerhavens', merkt Notteboom verder op.
Bekijk hier de top 15 grootste Europese havens, gemaakt door Notteboom: