​Spoorbedrijf SNCF gaat al langere tijd gebukt onder forse schuldenlast. In 2018 probeerde de Franse regering daar iets aan te doen met een programma om 35 miljard aan schulden over te nemen. Er bleven echter nog miljarden over en daar heeft ook dochterbedrijf Geodis last van, stellen analisten. Het concern zou problemen ondervinden om voldoende kapitaal bijeen te brengen voor overnames, waardoor de ambitie om bij de vijf grootste logistieke dienstverleners in de wereld te gaan horen, uit zicht dreigt te raken.

Bankier

Lombard reflecteert in het interview met de Franse zakenkrant La Tribune onder meer op de overname van de Amerikaanse logistieke dienstverlener Ozburn-Hessey Logistics (OHL) in 2015. Dit bedrijf, dat destijds een omzet had van meer dan een miljard dollar, ging na die koop verder als Geodis USA. Volgens Lombard fungeerde SNCF bij die deal nog als ‘bankier’. Geodis heeft de lening bij het moederbedrijf daarna snel afbetaald, stelt ze. ‘Zo hebben we veel waarde weten te creëren voor SNCF.’

Geodis is in de afgelopen tien jaar uitgegroeid tot een van de grootste spelers in de Europese logistiek en is nu een belangrijke pijler onder de resultaten van het moederconcern. In de eerste helft van dit jaar wist het logistiekbedrijf de omzet met 34% op te voeren naar 6,7 miljard euro. Daarmee neemt Geodis ongeveer een derde van de totale groepsomzet van SNCF voor zijn rekening.

SNCF lijkt na de overname in de Verenigde Staten echter minder happig te zijn geworden om financieel bij te springen bij overnames. Zo ketste in 2016 en 2017 een mogelijke koop van Ceva Logistics af, volgens Franse media doordat SNCF niet bereid was om te helpen met het overnamebedrag van 2,5 tot 3 miljard euro. Geodis zag zo een kans voorbijgaan om zich te versterken in de Amerikaanse zee-en luchtvrachtexpeditie.

Grote slag

Dit jaar wist Geodis wel enkele keren een grote slag te slaan. Zo nam het concern in de VS wegvervoerder ‘Need It Now Delivers’ over. Het totale Amerikaanse personeelsbestand liep met de deal op naar 17.000. In het voorjaar versterkte Geodis zich al in het Azië met de koop van Keppel Logistics, dat behalve in het thuisland Singapore ook actief is in Maleisië en Australië.

De ambitie van Lombard is echter groter dan acquisities van deze omvang. In La Tribune zegt de topvrouw dat ze met Geodis wil mikken op een ‘majeure, transformatieve overname’ ter grootte van miljarden euro’s. Daarvoor zouden echter meer investeerders aan boord moeten komen bij het Franse expeditiebedrijf. Volgens Lombard zou een grote financiële investeerder een goede aanvulling zijn. ‘Sinds de coronacrisis is de logistiek in een positief licht komen te staan bij beleggers’, zegt ze. ‘Daar liggen kansen.’ Ook een beursgang sluit Lombard op dit moment niet uit. ‘Dat kan een oplossing zijn op de lange termijn.’

Lombard wil zo kapitaal ophalen voor een miljardenovername, waarmee Geodis zich vooral in Europa kan versterken. Frankrijk is met 30% van de omzet de grootste markt voor Geodis, gevolgd door de VS (23%). ‘Onze activiteiten in Europa komen pas op plek drie en zijn bovendien gefragmenteerd. We zijn goed vertegenwoordigd in Polen en hebben een behoorlijke positie in Nederland. Duitsland ontbreekt echter, hoewel wel ook daar een omzet noteren van 550 miljoen euro. Versterking in Oost-Europa en Duitsland is daarom onze prioriteit.’

Concurrenten

De Geodis-ceo verwacht via zowel acquisities als organische groei te kunnen uitbreiden in de Duitse markt. Grote overnames doen in dat land zal echter niet gemakkelijk worden, zo weet ook Lombard. ‘Er zijn niet veel overnamekandidaten en bovendien zijn onze grote concurrenten Duits.’

Overigens is het nog maar de vraag hoe de Franse staat aankijkt tegen de plannen van Geodis. SNCF staat onder controle van de overheid, waardoor de regering in Parijs groen licht zou moeten geven voordat het spoorbedrijf een deel van de aandelen Geodis in de etalage kan zetten. Daar ziet Lombard echter geen belemmering in. ‘We hebben geen haast’, zegt ze in La Tribune. De topvrouw benadrukt bovendien de Franse spoorwegen zeker aan boord te willen houden. ‘Met SNCF kunnen we waarborgen dat Geodis ook in de toekomst een Frans bedrijf blijft.’

De plannen van Lombard komen voort uit het strategische plan ‘Ambition 2023’ uit 2019. Daarin stelde Geodis zich ten doel om wereldwijd een compleet pakket aan logistieke diensten aan te kunnen bieden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement