Dit willen politieke partijen voor transport in Europa

politieke verlanglijstjes EP

Met de Europese verkiezingen in zicht hebben de politieke partijen ook op het gebied van transport en logistiek hun wensen voor de komende vier jaar geformuleerd. Een overzicht van de politieke verlanglijstjes, op basis van uitspraken van de betrokken politici en van verkiezingsprogramma’s.

transportvisies EP
Foto: ANP / Peter Hilz

Opvallende gelijkenissen

  • Investeren in hyperloop­technologie: VVD, GL-PvdA
  • Europese spoorwegmaatschappij onder toezicht van de EU: 50PLUS, GL-PvdA, Volt
  • Geen steun voor uitfasering brandstofmotor: BBB, SGP, JA21
  • Meer beveiligde parkeerplaatsen vrachtwagens: SGP, D66
  • Europese arbeidsomstandigheden in de sector moeten beter: ChristenUnie, GL-PvdA
  • (Versnelde) uitrol betere laadinfrastructuur en waterstofvulpunten: CDA, GL-PvdA, D66, VVD

Veelvoorkomende standpunten? Een versnelde aanleg van de Europese (laad)infrastructuur en waterstofvulpunten. Betere toegang voor de sector tot Europese subsidiefondsen. Meer en betere grensoverschrijdende treinverbindingen. Het is veelal duurzaamheid wat de klok slaat.

PVV

  • Tweede Kamer: 37 zetels
  • Europees Parlement: 0 zetels
  • Verkiezingsprogramma: 8 pagina’s

Wanneer we kijken naar de algemene plannen die de PVV heeft en die relevant kunnen zijn voor de transport- en logistieke sector, valt de ondertitel van een van de hoofdstukken in het verkiezingsprogramma ‘Nederland op 1’ op: ‘Van klimaathysterie naar klimaatrealisme’. De partij van Geert Wilders wil regels op het gebied van klimaat en stikstof versoepelen, bij voorkeur met ‘nationale oplossingen, niet oplossingen waar de EU mee komt.’ ‘Of je het vliegtuig pakt of een brandstofauto rijdt, dat bepalen we zelf wel. Niet Brussel.’

sebastiaan stoteler, PVV
Sebastiaan Stöteler, EP-lijsttrekker PVV. Foto: PVV Overijssel / Rikkert Harink

GroenLinks-PvdA

  • Tweede Kamer: 25 zetels
  • Europees Parlement: PvdA 6 zetels, GroenLinks 3 zetels
  • Verkiezingsprogramma: 68 pagina’s

GroenLinks/PvdA benadrukt dat fatsoenlijke arbeidsomstandigheden een essentiële rol spelen in de veiligheid en beschikbaarheid van transport. Vera Tax, huidig lid van het Europees Parlement, pleit voor ‘veilige en aantrekkelijke werkplekken in de vervoersector waar werknemers, vooral vrouwen, niet worden blootgesteld aan geweld en intimidatie, volledige toegang hebben tot goede sanitaire voorzieningen en een uitstekend evenwicht tussen werk en privéleven kunnen bereiken’.

‘We hebben meer Europese samenwerkingsprojecten nodig en we moeten Europees geld investeren om duurzame banen te creëren op ons continent en voor onze toekomst’, aldus Tax.

Tekst gaat verder onder de foto

Vera Tax, GL-PvdA
Vera Tax (GroenLinks-PvdA): ”Er is geen weg terug” vat het mooi samen: laten we de Green Deal waarmaken, niemand heeft gevraagd om een ommekeer.’ Foto: GroenLinks-PvdA

VVD

  • Tweede Kamer: 24 zetels
  • Europees Parlement: 5 zetels
  • Verkiezingsprogramma: 48 pagina’s

De VVD heeft als prioriteit de ‘belangrijke positie als internationale koploper op het gebied van transport’ te behouden en versterken. ‘We moeten echt voorkomen dat het opleggen van te veel nationale maatregelen ertoe leidt dat onze sterke transport- en logistieke sector haar concurrentievermogen verliest’, aldus Caroline Nagtegaal-van Doorn, huidig Europarlementariër. ‘De VVD wil niet dat we hardwerkende ondernemers over de grens jagen’, voegt ze hieraan toe.

De partij vindt daarnaast dat het stimuleren van de modal shift naar de binnenvaart bijdraagt aan een sterkere en concurrerende transportmodaliteit in Nederland en daarbuiten. ‘Iets wat alleen maar kan wanneer er samengewerkt wordt met overheidsinstanties, binnenvaartorganisaties en ondernemers om de sector een leidende rol te laten spelen in die transitie’, aldus Nagtegaal-van Doorn.

Tekst gaat verder onder de foto

Caroline Nagtegaal, VVD EP
Caroline Nagtegaal-van Doorn (VVD): ‘De modal shift-ambities gaan in mijn optiek al jaren veel te traag, terwijl er zoveel kansen liggen.’ Foto: VVD

NSC

  • Tweede Kamer: 20 zetels
  • Europees Parlement: 0 zetels
  • Verkiezingsprogramma: 22 pagina’s

Volgens het verkiezingsprogramma van NSC ligt de grote winst van de samenwerking in Europa in het vrije verkeer van goederen (en personen).
NSC is voorstander van het Europese emissiehandelssysteem (ETS) waarmee de uitstoot van CO2 een oplopende prijs krijgt. Een afbouw in de belastingvoordelen in het gebruik van fossiele brandstoffen werkt volgens NSC het beste in Europees verband, waar het opgeleverde geld ingezet kan worden voor het stimuleren van duurzame energie.

NSC wil zich inzetten om een gelijk speelveld te creëren voor ‘onze bedrijven’, zowel binnen de EU als wereldwijd. De EU-landen moeten volgens de partij samen optrekken om de afhankelijkheid van strategische goederen en grondstoffen van ‘buitenaf’ te verminderen.

Tekst gaat verder onder de foto

Dirk Gotink, EP NSC
Dirk Gotink, EP-lijsttrekker NSC. Foto: NSC

D66

  • Tweede Kamer: 9 zetels
  • Europees Parlement: 1 zetel
  • Verkiezingsprogramma: 99 pagina’s

D66 wil investeren in duurzame vervoersopties, inclusief het zero-emissie vervoer van goederen. Dit wil de partij doen door zich in te zetten voor elektrische LZV’s en voldoende laadpalen. In Nederland betekent dat ongeveer zevenduizend extra laadpalen. Hiervoor is het nodig om voldoende Europese en nationale middelen te realiseren, aldus de partij. ‘De wettelijke Europese kaders zijn hiervoor grotendeels aanwezig en zullen daar waar nodig moeten worden aangepast’, zegt EP-kandidaat Karin Jacobs, voormalig clusterhoofd wegvervoer bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ‘In mijn visie blijft er een belangrijke plaats bestaan voor duurzaam wegvervoer’, voegt ze hieraan toe. D66 wil tevens kijken naar Europese oplossingen voor chauffeurstekorten.

Tekst gaat verder onder de foto

Karin Jacobs, D66 EP
Karin Jacobs (D66): ‘De wegvervoersector moeten we koesteren en samen verduurzamen in het belang van onze economie, de werkgelegenheid en onze handelspositie.’ Foto: D66

BBB

  • Tweede Kamer: 7 zetels
  • Europees Parlement: 0 zetels
  • Verkiezingsprogramma: 64 pagina’s

Er moet geïnvesteerd worden in fysieke, grensoverschrijdende infrastructuur, vindt de BBB. Het hoofdwegennet, spoor en water, en ook fijnmazigere infrastructuur buiten de grote steden. Tevens zet de partij zich in voor ‘geprioriteerde’ treinpaden voor vers-transport.
Digitalisering van de internationale handels- en transportketen is voor de BBB van groot belang, stelt de partij. Zo zou de traditionele vrachtbrief vervangen moeten worden door een digitale.

Daarnaast zegt de BBB scherp in de gaten te houden of de CO2-uitstootdoelstellingen realistisch zijn met het oog op innovatie. De partij zegt ook te letten op ‘drie B’s’ als het gaat om alternatieve brandstoffen of elektrificatie: betaalbaarheid, beschikbaarheid en betrouwbaarheid.

Tekst gaat verder onder de foto

Eveline Herben BBB EP
Eveline Herben (BBB): ‘Zonder transport staat alles stil, een waarheid als een koe!’ Foto: BBB

CDA

  • Tweede Kamer: 5 zetels
  • Europees Parlement: 5 zetels
  • Verkiezingsprogramma: 57 pagina’s

Het CDA wil de transportsector een gelijk speelveld bieden, belemmeringen verder wegnemen en verduurzamen. Hoe? Betere grensoverschrijdende verbindingen creëren, onnodige regeldruk verminderen en arbeidswetgeving beter handhaven. ‘De modal shift komt alleen van de grond als spoor en binnenvaart ook daadwerkelijk concurrerend kunnen zijn in kosten en tijd. De randvoorwaarden moeten daarvoor op orde worden gebracht’, aldus de partij.

Om dat te realiseren pleit het CDA voor extra investeringen in knooppunten tussen weg, water en spoor op het TEN-T. ‘Verbindingen stoppen nu nog te vaak bij de grens en dat is doodzonde.’

Tekst gaat verder onder de foto

Tom Berendsen, CDA
Tom Berendsen (CDA): ‘Er gaat veel goed, maar we kunnen nog meer bereiken wanneer lidstaten bereid zijn om grensoverschrijdend te denken op het gebied van transport en logistiek.’ Foto: CDA

SP

  • Tweede Kamer: 5 zetels
  • Europees Parlement: 0 zetels
  • Verkiezingsprogramma: 29 pagina’s

Het verkiezingsprogramma van de SP, ‘Mensen voorop, niet het kapitaal’, is duidelijk: het vrije verkeer van mensen en goederen ‘moet beteugeld worden’. Daarnaast vindt de partij dat ‘we te afhankelijk zijn van landen buiten de EU’. Kleine ondernemers voor de lokale en nationale markt moeten meer ruimte krijgen van de SP en ‘er moet een einde komen aan het stimuleren van goederen die voornamelijk voor de export bestemd zijn’.

De SP staat niet achter het huidige ETS en stelt in het verkiezingsprogramma een ander systeem van emissierechten voor waar de vervuiler betaalt. ‘Wij willen dat de lidstaten van de EU een CO2-belasting invoeren, met een Europees minimumtarief.’

Gerrie Elfrink SP
Gerrie Elfrink, EP-lijsttrekker SP. Foto: SP

ChristenUnie

  • Tweede Kamer: 3 zetels
  • Europees Parlement: 1 zetel
  • Verkiezingsprogramma 51 pagina’s

De ChristenUnie vindt dat de EU meer verantwoordelijkheid mag nemen voor de gevolgen van vrij verkeer van personen en diensten. Want volgens de partij leidt dat nog te vaak tot uitbuiting in de transport- en logistieke sector. ‘Werkgevers moeten zich niet meer kunnen verschuilen achter schimmige detacheringsbureaus’, aldus Anja Haga, EP-lijsttrekker.

De ChristenUnie ziet verduurzaming als een van de prioriteiten en toont zich blij met de recente herziening van het TEN-T. Verder wordt de luchtvaartsector nog te veel ontzien, vindt de partij. ‘Het enige voordeel van vliegen is de snelheid’, aldus Haga.

Tekst gaat verder onder de foto

Anja Haga, ChristenUnie EP
Anja Haga (ChristenUnie): ‘Als we de echte prijs voor fossiel transport gaan betalen, krijgt duurzaam transport meer kansen.’ Foto: ChristenUnie

SGP

  • Tweede Kamer: 3 zetels
  • Europees Parlement: 1 zetel
  • Verkiezingsprogramma: 83 pagina’s

Een van de prioriteiten van de SGP is de Brusselse bureaucratie af te remmen. ‘Transportondernemers moeten weer kunnen ondernemen’, aldus de partij. Daarnaast wil de partij zich richten op het stimuleren van vervoer via water en spoor. De partij pleit voor eerlijke concurrentie tussen transportbedrijven uit Nederland en andere EU-landen, wat volgens haar strengere handhaving vergt van de Europese regels. ‘Maar wel met voldoende ruimte om nationale problemen zelfstandig te kunnen aanpakken,’ voegt lijsttrekker Bert-Jan Ruissen eraan toe.

De partij wil niet een ‘te eenzijdige inzet’ op de elektrificatie van wegvervoer. Anders kan dit volgens de SGP problemen veroorzaken voor het elektriciteitsnet, en niet alle transportbedrijven kunnen zelf groene stroom opwekken als het net te vol zit. Daarom is de partij voorstander van het diversifiëren van het aanbod aan duurzame energie.

Tekst gaat verder onder de foto

Bert-Jan Ruissen, SGP lijsttrekker EP
Bert-Jan Ruissen (SGP): ‘Elke brandstofvorm heeft voor- en nadelen, een mix hiervan helpt de sector om werkbare stappen te zetten.’ Foto: SGP

PvdD

  • Tweede Kamer: 3 zetels
  • Europees Parlement: 1 zetel
  • Verkiezingsprogramma: 81 pagina’s

PvdD is de partij voor de dieren en dus zijn van de 25 vermeldingen van het woord ‘transport’ in het verkiezingsprogramma er 23 keer in de context van ‘diertransport’. En waar het gaat over goederentransport, is de partij ook duidelijk: zo lokaal mogelijk. ‘Het goederenvervoer dat overblijft (..) of het nu gaat om vervoer per trein, over de weg of over water: we kiezen voor stiller, schoner en klimaatneutraal.’ Voor wegvervoer blijft de PvdD staan achter een verbod op de Super EcoCombi. Daarnaast pleit de partij voor betere verkeersveiligheid en de veiligheid van vrachtwagen- en buschauffeurs, met strengere wetgeving op het gebied van rij- en rusttijden, de tachograaf en cabotage.

Tekst gaat verder onder de foto

Anja Hazekamp, EP lijsttrekker PvdD
Anja Hazekamp, EP-lijsttrekker PvdD. Foto: PvdD

FVD

  • Tweede Kamer: 3 zetels
  • Europees Parlement: 1 zetel
  • Verkiezingsprogramma: 11 pagina’s

‘Pro Europa, dus tegen de EU’, heet het verkiezingsprogramma van FVD voor de Europese verkiezingen, dat het voorbeeld van de Brexit wil volgen. Er zijn twee punten uit het programma die invloed kunnen hebben op de sector. Eén: ‘De CO2-doelen van het Parijs-akkoord zijn onhaalbaar en onzinnig. De GreenDeal is een economische zelfmoordbrief. Die moet dus van tafel. Ook zullen we nooit instemmen met een persoonlijk CO2-budget. Geef de industrie de ruimte en behoud het gebruik van fossiele brandstoffen.’ En twee: ‘Alle stikstofnormen van tafel. Radicaal snoeien in Brusselse regelzucht. We beperken de toegang van slechte kwaliteit producten uit derde wereldlanden tot onze markt en we staan pulsvisserij weer toe.’

Volt Nederland

  • Tweede Kamer: 2 zetels
  • Europees Parlement: 0 zetels
  • Verkiezingsprogramma: 74 pagina’s

Als pan-Europese partij doet Volt in veertien landen in Europa mee aan de verkiezingen in juni. Nederlandse kiezers kunnen echter alleen op Volt Nederland stemmen. De partij hoopt met een Europese transportautoriteit met wetgevende bevoegdheid en financiële middelen investeringen in transport niet alleen landelijk maar helemaal op Europees niveau te bekijken. Een voorbeeld is bijvoorbeeld dat regionale treinen soms moeten plaatsmaken voor internationale treinen.

Er moet vanuit het Europees Parlement meer gestuurd worden op de langere termijn, vindt EP-kandidaat Roel Yska. En dit kan volgens hem het beste door de positieve gevolgen van de overstap te benadrukken. ‘Laat zien wie het wel doet en hoe dit positief heeft gewerkt voor dat bedrijf, terwijl je tegelijkertijd de echte belasting op klimaat en milieu doorberekent’, aldus Yska.

Tekst gaat verder onder de foto

Roel Yska, EP kandidaat Volt
Roel Yska (Volt Nederland): ‘In de economische overwegingen is efficiëntie natuurlijk alles in transport.’ Foto: Volt

JA21

  • Tweede Kamer: 1 zetel
  • Europees Parlement: 1 zetel
  • Verkiezingsprogramma: 28 pagina’s

JA21 wil zich zowel landelijk als Europees verzetten tegen wet- en regelgevingen en belastingverhogingen die benzine en diesel duurder maken. De partij zegt ‘realistisch’ te kijken naar hoe transport en vervoer duurzamer kan, zoals met hybride oplossingen. Daarnaast staat het bevorderen van efficiëntie en concurrentie binnen de Europese transportsector hoog op de lijst: de partij bepleit het verminderen van bureaucratische belemmeringen, bevorderen van innovatie en technologische vooruitgang en stimuleren van eerlijke concurrentie tussen de verschillende modaliteiten.

JA21 zegt om dit te realiseren ‘altijd in gesprek’ te willen blijven met ervaringsdeskundigen uit de transport- en logistieke sector. ‘Want het zijn de mensen met ervaring waar wij onze politieke keuzes op moeten baseren.’

Tekst gaat verder onder de foto

Michel hoogeveen, EP lijsttrekker JA21
Michel Hoogeveen (JA21): ‘JA21 zal streven naar maatregelen die de efficiëntie en concurrentie binnen de Europese transport- en logistieksector bevorderen.’ Foto: JA21

50PLUS

  • Tweede Kamer: 0 zetels
  • Europees Parlement: 0 zetels
  • Verkiezingsprogramma: onbekend

De transportvisie van 50PLUS is gefocust op het spoor: verbeteren van de infrastructuur, met meer internationale treinverbindingen en daarbij de interne grenzen onbeperkt openhouden voor vrij verkeer van personen en goederen. In de EU horen daar qua infrastructuur volgens de partij ook modernere, grotere (goederen)stations en langere internationale verbindingen bij.

‘Het liefst zien we dat een Trans Europese Spoorwegmaatschappij wordt opgericht onder toezicht van de EU, die het spoornet in eigen beheer gaat aanleggen en moderniseren en exploiteren’, aldus Adriana Hernández, EP-lijsttrekker.

Tekst gaat verder onder de foto

Adriana Hernandez 50plus EP
Adriana Hernandez, Lijsttrekker 50plus. Foto: 50Plus
Dit willen politieke partijen voor transport in Europa | NT

Dit willen politieke partijen voor transport in Europa

politieke verlanglijstjes EP

Met de Europese verkiezingen in zicht hebben de politieke partijen ook op het gebied van transport en logistiek hun wensen voor de komende vier jaar geformuleerd. Een overzicht van de politieke verlanglijstjes, op basis van uitspraken van de betrokken politici en van verkiezingsprogramma’s.

transportvisies EP
Foto: ANP / Peter Hilz

Opvallende gelijkenissen

  • Investeren in hyperloop­technologie: VVD, GL-PvdA
  • Europese spoorwegmaatschappij onder toezicht van de EU: 50PLUS, GL-PvdA, Volt
  • Geen steun voor uitfasering brandstofmotor: BBB, SGP, JA21
  • Meer beveiligde parkeerplaatsen vrachtwagens: SGP, D66
  • Europese arbeidsomstandigheden in de sector moeten beter: ChristenUnie, GL-PvdA
  • (Versnelde) uitrol betere laadinfrastructuur en waterstofvulpunten: CDA, GL-PvdA, D66, VVD

Veelvoorkomende standpunten? Een versnelde aanleg van de Europese (laad)infrastructuur en waterstofvulpunten. Betere toegang voor de sector tot Europese subsidiefondsen. Meer en betere grensoverschrijdende treinverbindingen. Het is veelal duurzaamheid wat de klok slaat.

PVV

  • Tweede Kamer: 37 zetels
  • Europees Parlement: 0 zetels
  • Verkiezingsprogramma: 8 pagina’s

Wanneer we kijken naar de algemene plannen die de PVV heeft en die relevant kunnen zijn voor de transport- en logistieke sector, valt de ondertitel van een van de hoofdstukken in het verkiezingsprogramma ‘Nederland op 1’ op: ‘Van klimaathysterie naar klimaatrealisme’. De partij van Geert Wilders wil regels op het gebied van klimaat en stikstof versoepelen, bij voorkeur met ‘nationale oplossingen, niet oplossingen waar de EU mee komt.’ ‘Of je het vliegtuig pakt of een brandstofauto rijdt, dat bepalen we zelf wel. Niet Brussel.’

sebastiaan stoteler, PVV
Sebastiaan Stöteler, EP-lijsttrekker PVV. Foto: PVV Overijssel / Rikkert Harink

GroenLinks-PvdA

  • Tweede Kamer: 25 zetels
  • Europees Parlement: PvdA 6 zetels, GroenLinks 3 zetels
  • Verkiezingsprogramma: 68 pagina’s

GroenLinks/PvdA benadrukt dat fatsoenlijke arbeidsomstandigheden een essentiële rol spelen in de veiligheid en beschikbaarheid van transport. Vera Tax, huidig lid van het Europees Parlement, pleit voor ‘veilige en aantrekkelijke werkplekken in de vervoersector waar werknemers, vooral vrouwen, niet worden blootgesteld aan geweld en intimidatie, volledige toegang hebben tot goede sanitaire voorzieningen en een uitstekend evenwicht tussen werk en privéleven kunnen bereiken’.

‘We hebben meer Europese samenwerkingsprojecten nodig en we moeten Europees geld investeren om duurzame banen te creëren op ons continent en voor onze toekomst’, aldus Tax.

Tekst gaat verder onder de foto

Vera Tax, GL-PvdA
Vera Tax (GroenLinks-PvdA): ”Er is geen weg terug” vat het mooi samen: laten we de Green Deal waarmaken, niemand heeft gevraagd om een ommekeer.’ Foto: GroenLinks-PvdA

VVD

  • Tweede Kamer: 24 zetels
  • Europees Parlement: 5 zetels
  • Verkiezingsprogramma: 48 pagina’s

De VVD heeft als prioriteit de ‘belangrijke positie als internationale koploper op het gebied van transport’ te behouden en versterken. ‘We moeten echt voorkomen dat het opleggen van te veel nationale maatregelen ertoe leidt dat onze sterke transport- en logistieke sector haar concurrentievermogen verliest’, aldus Caroline Nagtegaal-van Doorn, huidig Europarlementariër. ‘De VVD wil niet dat we hardwerkende ondernemers over de grens jagen’, voegt ze hieraan toe.

De partij vindt daarnaast dat het stimuleren van de modal shift naar de binnenvaart bijdraagt aan een sterkere en concurrerende transportmodaliteit in Nederland en daarbuiten. ‘Iets wat alleen maar kan wanneer er samengewerkt wordt met overheidsinstanties, binnenvaartorganisaties en ondernemers om de sector een leidende rol te laten spelen in die transitie’, aldus Nagtegaal-van Doorn.

Tekst gaat verder onder de foto

Caroline Nagtegaal, VVD EP
Caroline Nagtegaal-van Doorn (VVD): ‘De modal shift-ambities gaan in mijn optiek al jaren veel te traag, terwijl er zoveel kansen liggen.’ Foto: VVD

NSC

  • Tweede Kamer: 20 zetels
  • Europees Parlement: 0 zetels
  • Verkiezingsprogramma: 22 pagina’s

Volgens het verkiezingsprogramma van NSC ligt de grote winst van de samenwerking in Europa in het vrije verkeer van goederen (en personen).
NSC is voorstander van het Europese emissiehandelssysteem (ETS) waarmee de uitstoot van CO2 een oplopende prijs krijgt. Een afbouw in de belastingvoordelen in het gebruik van fossiele brandstoffen werkt volgens NSC het beste in Europees verband, waar het opgeleverde geld ingezet kan worden voor het stimuleren van duurzame energie.

NSC wil zich inzetten om een gelijk speelveld te creëren voor ‘onze bedrijven’, zowel binnen de EU als wereldwijd. De EU-landen moeten volgens de partij samen optrekken om de afhankelijkheid van strategische goederen en grondstoffen van ‘buitenaf’ te verminderen.

Tekst gaat verder onder de foto

Dirk Gotink, EP NSC
Dirk Gotink, EP-lijsttrekker NSC. Foto: NSC

D66

  • Tweede Kamer: 9 zetels
  • Europees Parlement: 1 zetel
  • Verkiezingsprogramma: 99 pagina’s

D66 wil investeren in duurzame vervoersopties, inclusief het zero-emissie vervoer van goederen. Dit wil de partij doen door zich in te zetten voor elektrische LZV’s en voldoende laadpalen. In Nederland betekent dat ongeveer zevenduizend extra laadpalen. Hiervoor is het nodig om voldoende Europese en nationale middelen te realiseren, aldus de partij. ‘De wettelijke Europese kaders zijn hiervoor grotendeels aanwezig en zullen daar waar nodig moeten worden aangepast’, zegt EP-kandidaat Karin Jacobs, voormalig clusterhoofd wegvervoer bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ‘In mijn visie blijft er een belangrijke plaats bestaan voor duurzaam wegvervoer’, voegt ze hieraan toe. D66 wil tevens kijken naar Europese oplossingen voor chauffeurstekorten.

Tekst gaat verder onder de foto

Karin Jacobs, D66 EP
Karin Jacobs (D66): ‘De wegvervoersector moeten we koesteren en samen verduurzamen in het belang van onze economie, de werkgelegenheid en onze handelspositie.’ Foto: D66

BBB

  • Tweede Kamer: 7 zetels
  • Europees Parlement: 0 zetels
  • Verkiezingsprogramma: 64 pagina’s

Er moet geïnvesteerd worden in fysieke, grensoverschrijdende infrastructuur, vindt de BBB. Het hoofdwegennet, spoor en water, en ook fijnmazigere infrastructuur buiten de grote steden. Tevens zet de partij zich in voor ‘geprioriteerde’ treinpaden voor vers-transport.
Digitalisering van de internationale handels- en transportketen is voor de BBB van groot belang, stelt de partij. Zo zou de traditionele vrachtbrief vervangen moeten worden door een digitale.

Daarnaast zegt de BBB scherp in de gaten te houden of de CO2-uitstootdoelstellingen realistisch zijn met het oog op innovatie. De partij zegt ook te letten op ‘drie B’s’ als het gaat om alternatieve brandstoffen of elektrificatie: betaalbaarheid, beschikbaarheid en betrouwbaarheid.

Tekst gaat verder onder de foto

Eveline Herben BBB EP
Eveline Herben (BBB): ‘Zonder transport staat alles stil, een waarheid als een koe!’ Foto: BBB

CDA

  • Tweede Kamer: 5 zetels
  • Europees Parlement: 5 zetels
  • Verkiezingsprogramma: 57 pagina’s

Het CDA wil de transportsector een gelijk speelveld bieden, belemmeringen verder wegnemen en verduurzamen. Hoe? Betere grensoverschrijdende verbindingen creëren, onnodige regeldruk verminderen en arbeidswetgeving beter handhaven. ‘De modal shift komt alleen van de grond als spoor en binnenvaart ook daadwerkelijk concurrerend kunnen zijn in kosten en tijd. De randvoorwaarden moeten daarvoor op orde worden gebracht’, aldus de partij.

Om dat te realiseren pleit het CDA voor extra investeringen in knooppunten tussen weg, water en spoor op het TEN-T. ‘Verbindingen stoppen nu nog te vaak bij de grens en dat is doodzonde.’

Tekst gaat verder onder de foto

Tom Berendsen, CDA
Tom Berendsen (CDA): ‘Er gaat veel goed, maar we kunnen nog meer bereiken wanneer lidstaten bereid zijn om grensoverschrijdend te denken op het gebied van transport en logistiek.’ Foto: CDA

SP

  • Tweede Kamer: 5 zetels
  • Europees Parlement: 0 zetels
  • Verkiezingsprogramma: 29 pagina’s

Het verkiezingsprogramma van de SP, ‘Mensen voorop, niet het kapitaal’, is duidelijk: het vrije verkeer van mensen en goederen ‘moet beteugeld worden’. Daarnaast vindt de partij dat ‘we te afhankelijk zijn van landen buiten de EU’. Kleine ondernemers voor de lokale en nationale markt moeten meer ruimte krijgen van de SP en ‘er moet een einde komen aan het stimuleren van goederen die voornamelijk voor de export bestemd zijn’.

De SP staat niet achter het huidige ETS en stelt in het verkiezingsprogramma een ander systeem van emissierechten voor waar de vervuiler betaalt. ‘Wij willen dat de lidstaten van de EU een CO2-belasting invoeren, met een Europees minimumtarief.’

Gerrie Elfrink SP
Gerrie Elfrink, EP-lijsttrekker SP. Foto: SP

ChristenUnie

  • Tweede Kamer: 3 zetels
  • Europees Parlement: 1 zetel
  • Verkiezingsprogramma 51 pagina’s

De ChristenUnie vindt dat de EU meer verantwoordelijkheid mag nemen voor de gevolgen van vrij verkeer van personen en diensten. Want volgens de partij leidt dat nog te vaak tot uitbuiting in de transport- en logistieke sector. ‘Werkgevers moeten zich niet meer kunnen verschuilen achter schimmige detacheringsbureaus’, aldus Anja Haga, EP-lijsttrekker.

De ChristenUnie ziet verduurzaming als een van de prioriteiten en toont zich blij met de recente herziening van het TEN-T. Verder wordt de luchtvaartsector nog te veel ontzien, vindt de partij. ‘Het enige voordeel van vliegen is de snelheid’, aldus Haga.

Tekst gaat verder onder de foto

Anja Haga, ChristenUnie EP
Anja Haga (ChristenUnie): ‘Als we de echte prijs voor fossiel transport gaan betalen, krijgt duurzaam transport meer kansen.’ Foto: ChristenUnie

SGP

  • Tweede Kamer: 3 zetels
  • Europees Parlement: 1 zetel
  • Verkiezingsprogramma: 83 pagina’s

Een van de prioriteiten van de SGP is de Brusselse bureaucratie af te remmen. ‘Transportondernemers moeten weer kunnen ondernemen’, aldus de partij. Daarnaast wil de partij zich richten op het stimuleren van vervoer via water en spoor. De partij pleit voor eerlijke concurrentie tussen transportbedrijven uit Nederland en andere EU-landen, wat volgens haar strengere handhaving vergt van de Europese regels. ‘Maar wel met voldoende ruimte om nationale problemen zelfstandig te kunnen aanpakken,’ voegt lijsttrekker Bert-Jan Ruissen eraan toe.

De partij wil niet een ‘te eenzijdige inzet’ op de elektrificatie van wegvervoer. Anders kan dit volgens de SGP problemen veroorzaken voor het elektriciteitsnet, en niet alle transportbedrijven kunnen zelf groene stroom opwekken als het net te vol zit. Daarom is de partij voorstander van het diversifiëren van het aanbod aan duurzame energie.

Tekst gaat verder onder de foto

Bert-Jan Ruissen, SGP lijsttrekker EP
Bert-Jan Ruissen (SGP): ‘Elke brandstofvorm heeft voor- en nadelen, een mix hiervan helpt de sector om werkbare stappen te zetten.’ Foto: SGP

PvdD

  • Tweede Kamer: 3 zetels
  • Europees Parlement: 1 zetel
  • Verkiezingsprogramma: 81 pagina’s

PvdD is de partij voor de dieren en dus zijn van de 25 vermeldingen van het woord ‘transport’ in het verkiezingsprogramma er 23 keer in de context van ‘diertransport’. En waar het gaat over goederentransport, is de partij ook duidelijk: zo lokaal mogelijk. ‘Het goederenvervoer dat overblijft (..) of het nu gaat om vervoer per trein, over de weg of over water: we kiezen voor stiller, schoner en klimaatneutraal.’ Voor wegvervoer blijft de PvdD staan achter een verbod op de Super EcoCombi. Daarnaast pleit de partij voor betere verkeersveiligheid en de veiligheid van vrachtwagen- en buschauffeurs, met strengere wetgeving op het gebied van rij- en rusttijden, de tachograaf en cabotage.

Tekst gaat verder onder de foto

Anja Hazekamp, EP lijsttrekker PvdD
Anja Hazekamp, EP-lijsttrekker PvdD. Foto: PvdD

FVD

  • Tweede Kamer: 3 zetels
  • Europees Parlement: 1 zetel
  • Verkiezingsprogramma: 11 pagina’s

‘Pro Europa, dus tegen de EU’, heet het verkiezingsprogramma van FVD voor de Europese verkiezingen, dat het voorbeeld van de Brexit wil volgen. Er zijn twee punten uit het programma die invloed kunnen hebben op de sector. Eén: ‘De CO2-doelen van het Parijs-akkoord zijn onhaalbaar en onzinnig. De GreenDeal is een economische zelfmoordbrief. Die moet dus van tafel. Ook zullen we nooit instemmen met een persoonlijk CO2-budget. Geef de industrie de ruimte en behoud het gebruik van fossiele brandstoffen.’ En twee: ‘Alle stikstofnormen van tafel. Radicaal snoeien in Brusselse regelzucht. We beperken de toegang van slechte kwaliteit producten uit derde wereldlanden tot onze markt en we staan pulsvisserij weer toe.’

Volt Nederland

  • Tweede Kamer: 2 zetels
  • Europees Parlement: 0 zetels
  • Verkiezingsprogramma: 74 pagina’s

Als pan-Europese partij doet Volt in veertien landen in Europa mee aan de verkiezingen in juni. Nederlandse kiezers kunnen echter alleen op Volt Nederland stemmen. De partij hoopt met een Europese transportautoriteit met wetgevende bevoegdheid en financiële middelen investeringen in transport niet alleen landelijk maar helemaal op Europees niveau te bekijken. Een voorbeeld is bijvoorbeeld dat regionale treinen soms moeten plaatsmaken voor internationale treinen.

Er moet vanuit het Europees Parlement meer gestuurd worden op de langere termijn, vindt EP-kandidaat Roel Yska. En dit kan volgens hem het beste door de positieve gevolgen van de overstap te benadrukken. ‘Laat zien wie het wel doet en hoe dit positief heeft gewerkt voor dat bedrijf, terwijl je tegelijkertijd de echte belasting op klimaat en milieu doorberekent’, aldus Yska.

Tekst gaat verder onder de foto

Roel Yska, EP kandidaat Volt
Roel Yska (Volt Nederland): ‘In de economische overwegingen is efficiëntie natuurlijk alles in transport.’ Foto: Volt

JA21

  • Tweede Kamer: 1 zetel
  • Europees Parlement: 1 zetel
  • Verkiezingsprogramma: 28 pagina’s

JA21 wil zich zowel landelijk als Europees verzetten tegen wet- en regelgevingen en belastingverhogingen die benzine en diesel duurder maken. De partij zegt ‘realistisch’ te kijken naar hoe transport en vervoer duurzamer kan, zoals met hybride oplossingen. Daarnaast staat het bevorderen van efficiëntie en concurrentie binnen de Europese transportsector hoog op de lijst: de partij bepleit het verminderen van bureaucratische belemmeringen, bevorderen van innovatie en technologische vooruitgang en stimuleren van eerlijke concurrentie tussen de verschillende modaliteiten.

JA21 zegt om dit te realiseren ‘altijd in gesprek’ te willen blijven met ervaringsdeskundigen uit de transport- en logistieke sector. ‘Want het zijn de mensen met ervaring waar wij onze politieke keuzes op moeten baseren.’

Tekst gaat verder onder de foto

Michel hoogeveen, EP lijsttrekker JA21
Michel Hoogeveen (JA21): ‘JA21 zal streven naar maatregelen die de efficiëntie en concurrentie binnen de Europese transport- en logistieksector bevorderen.’ Foto: JA21

50PLUS

  • Tweede Kamer: 0 zetels
  • Europees Parlement: 0 zetels
  • Verkiezingsprogramma: onbekend

De transportvisie van 50PLUS is gefocust op het spoor: verbeteren van de infrastructuur, met meer internationale treinverbindingen en daarbij de interne grenzen onbeperkt openhouden voor vrij verkeer van personen en goederen. In de EU horen daar qua infrastructuur volgens de partij ook modernere, grotere (goederen)stations en langere internationale verbindingen bij.

‘Het liefst zien we dat een Trans Europese Spoorwegmaatschappij wordt opgericht onder toezicht van de EU, die het spoornet in eigen beheer gaat aanleggen en moderniseren en exploiteren’, aldus Adriana Hernández, EP-lijsttrekker.

Tekst gaat verder onder de foto

Adriana Hernandez 50plus EP
Adriana Hernandez, Lijsttrekker 50plus. Foto: 50Plus