ADQ is een van de drie grote staatsinvesteringsfondsen in het emiraat Abu Dhabi. Het fonds is ook eigenaar van de Abu Dhabi Ports Group, die in de Verenigide Arabische Emiraten onder meer een aantal terminals en andere haveninfrastructuur bezit. Verder stak ADQ onlangs 200 miljoen dollar in de aanschaf van offshore-schepen.

Officieel is het biedingenproces rondom DB Schenker nog niet begonnen, maar in de Duitse pers circuleren al langer de namen van een aantal potentiële kopers van de expeditiereus. Analisten verwachten dat de verkoop zal uitdraaien op een tweestrijd tussen het Deense DSV en de Duitse post-en pakketgigant DHL Group. Ook rederijen Maersk en MSC en terminal-operator DP World uit Dubai zouden in de race zijn om een bod uit te brengen, aldus Duitse media.

Criteria

Binnen de Duitse overheid loopt volgens Handelsblatt eerst nog een discussie over de criteria waaraan de koper van DB Schenker zou moeten voldoen. De krant schrijft dat er zorgen zijn over de gevolgen van een verkoop aan de hoogste bieder omdat DB Schenker belangrijk is voor de transportketens in het land. Een verkoop kan dus pas aan de orde zijn na ‘gedegen onderzoek’.

De raad van commissarissen van Deutsche Bahn heeft de expeditiedochter formeel in september van dit jaar in de etalage gezet. Het spoorbedrijf wil zo zijn schulden afbouwen en geld vrijmaken voor modernisering van het spoorvervoer. Analisten verwachten dat Schenker bij de verkoop gewaardeerd kan worden op een bedrag tussen de 10 en 20 miljard euro.

De verkoop van DB Schenker was in Duitsland de afgelopen jaren onderwerp van heftige politieke discussie. De expediteur is verantwoordelijk voor het grootste deel van de bedrijfswinst van DB, terwijl verschillende andere divisies, waaronder goederendochter DB Cargo, aanzienlijke verliezen lijden.