‘Skip the line’-toeslag van 2,4 miljoen dollar in Panamakanaal

voorrang

Rederijen kunnen de wachtrij van meer dan honderd schepen bij het Panamakanaal overslaan en met voorrang het kanaal doorvaren als ze bereid zijn om een ‘skip the line’-toeslag te betalen, maar ze moeten daarvoor dan wel een dikke portemonnee meebrengen. De Noorse tankerrederij Avance Gas maakte deze week bekend dat het 2,4 miljoen dollar heeft betaald om een van haar lpg-tankers met voorrang door het Panamakanaal te krijgen. De toeslag kwam bovenop het reguliere tolgeld, waarmee de totale rekening voor deze ene doorvaart in de buurt kwam van de 3 miljoen dollar. ‘Immens duur’, zo vond de rederij zelf ook wel.

Foto: artemu kopylovk / Shutterstock.com

Het Amerikaanse persbureau Bloomberg, dat gegevens van het Panamakanaal inzag, meldt dat het vaker voorkomt dat rederijen enorme toeslagen betalen om voorbij de file voor het kanaal te kunnen varen, maar Avance Gas heeft met haar lpg-tanker voorlopig wel het record in handen genomen.

Door ongewoon ernstige droogte en de daaruit voortvloeiende lage waterstand in het Gatun-meer gelden in het Panamakanaal al maandenlang beperkingen voor het scheepvaartverkeer. De toegestane diepgang voor passerende schepen is gelimiteerd en ook het aantal schepen dat per dag welkom is in het kanaal, is naar beneden bijgesteld. De verwachting is dat zeker nog tot in het eerste kwartaal van volgend jaar de beperkingen van kracht blijven, tenzij het straks verrassend veel zou gaan regenen.

De beperkingen leidden de afgelopen tijd tot grote opstoppingen voor het scheepvaartverkeer: op het hoogtepunt lagen er meer dan 160 schepen te wachten voor het kanaal. Medio deze week waren het nog 127 vaartuigen.

Het goede nieuws is dat het containerverkeer volgens de autoriteiten van het Panamakanaal wel redelijk normaal doorgang vindt. Containerschepen waarvoor vooraf een reservering is gemaakt en die voldoen aan de diepgangregels, kunnen zonder grote vertraging het kanaal door. Wel zijn ook de tarieven voor zulke reserveringen omhoog geschoten. Die kunnen voor grote containerschepen oplopen tot 85.000 dollar, maar zijn dus wel aanzienlijker goedkoper dan het in tijdnood op tafel leggen van een ‘skip the line’-toeslag.

‘Skip the line’-toeslag van 2,4 miljoen dollar in Panamakanaal | NT

‘Skip the line’-toeslag van 2,4 miljoen dollar in Panamakanaal

voorrang

Rederijen kunnen de wachtrij van meer dan honderd schepen bij het Panamakanaal overslaan en met voorrang het kanaal doorvaren als ze bereid zijn om een ‘skip the line’-toeslag te betalen, maar ze moeten daarvoor dan wel een dikke portemonnee meebrengen. De Noorse tankerrederij Avance Gas maakte deze week bekend dat het 2,4 miljoen dollar heeft betaald om een van haar lpg-tankers met voorrang door het Panamakanaal te krijgen. De toeslag kwam bovenop het reguliere tolgeld, waarmee de totale rekening voor deze ene doorvaart in de buurt kwam van de 3 miljoen dollar. ‘Immens duur’, zo vond de rederij zelf ook wel.

Foto: artemu kopylovk / Shutterstock.com

Het Amerikaanse persbureau Bloomberg, dat gegevens van het Panamakanaal inzag, meldt dat het vaker voorkomt dat rederijen enorme toeslagen betalen om voorbij de file voor het kanaal te kunnen varen, maar Avance Gas heeft met haar lpg-tanker voorlopig wel het record in handen genomen.

Door ongewoon ernstige droogte en de daaruit voortvloeiende lage waterstand in het Gatun-meer gelden in het Panamakanaal al maandenlang beperkingen voor het scheepvaartverkeer. De toegestane diepgang voor passerende schepen is gelimiteerd en ook het aantal schepen dat per dag welkom is in het kanaal, is naar beneden bijgesteld. De verwachting is dat zeker nog tot in het eerste kwartaal van volgend jaar de beperkingen van kracht blijven, tenzij het straks verrassend veel zou gaan regenen.

De beperkingen leidden de afgelopen tijd tot grote opstoppingen voor het scheepvaartverkeer: op het hoogtepunt lagen er meer dan 160 schepen te wachten voor het kanaal. Medio deze week waren het nog 127 vaartuigen.

Het goede nieuws is dat het containerverkeer volgens de autoriteiten van het Panamakanaal wel redelijk normaal doorgang vindt. Containerschepen waarvoor vooraf een reservering is gemaakt en die voldoen aan de diepgangregels, kunnen zonder grote vertraging het kanaal door. Wel zijn ook de tarieven voor zulke reserveringen omhoog geschoten. Die kunnen voor grote containerschepen oplopen tot 85.000 dollar, maar zijn dus wel aanzienlijker goedkoper dan het in tijdnood op tafel leggen van een ‘skip the line’-toeslag.