Het samenwerkingsverband tussen Damen en de Franse containerederij is bekendgemaakt door het Nederlandse scheepsbouwbedrijf. CMA CGM besteedde dit soort opdrachten tot nu toe meestal uit aan scheepswerven in China en heel soms aan bedrijven in het Midden-Oosten, aldus Damen. âDeze overeenkomst betekent dat ze voor het eerst Europese werven gaan gebruiken voor deze complexe aanpassingen.â
Brandstofbesparing
De retrofit die de containerschepen nu zullen ondergaan, bestaat met name uit het aanbrengen van een nieuwe bulbsteven, een bobbel voorop de boeg van het schip die voor een betere stroomlijning moet zorgen. Door die aanpassing zullen de schepen tussen de 5% en 10% brandstof kunnen besparen, aldus Damen.
Doel van CMA CGM is om tegelijkertijd ook nog andere, kleinere aanpassingen aan de schepen te laten doen om de brandstofbesparing op te laten lopen tot boven de 10%. Damen zegt daaraan te kunnen voldoen door onder meer aanpassingen te doen aan de scheepsschroef en een coating van siliconenverf aan te brengen.
De operatie gaat dit jaar van start met waarschijnlijk negen schepen: CMA CGM is van plan om dit kalenderjaar vier schepen naar Damen Shiprepair Amsterdam te brengen en vijf vaartuigen naar Damen Shiprepair Dunkerque in de Franse havenstad Duinkerken.
In Amsterdam ligt de eerste nieuwe bulbsteven al te wachten op de âPolarâ, een feederschip van 1400 teu. Een schip van vergelijkbare capaciteit, de âAuroraâ, krijgt ook snel een beurt, evenals de grotere âArcticâ (15.000 teu). Freek van den Eijkel, commercieel manager bij Damen in Amsterdam, zegt uit te kijken naar een âlangdurige samenwerking tussen CMA CGM en Damenâ.