Duits achterlandvervoer per spoor 86% gegroeid sinds 2005, binnenvaart zakte 7%

Verschuiving van modaliteit

Het aantal containers dat per spoor in Duitsland wordt vervoerd is met bijna 86% gegroeid tussen 2005 (4,2 miljoen teu) en 2022 (7,7 miljoen teu). De groei van het spoorvervoer is vooral te danken aan de ontwikkeling van faciliteiten, zoals in de havens van Hamburg en Bremerhaven. Het containervervoer over de binnenwateren daalde in dezelfde jaren met bijna 7%. Reden daarvoor: onbetrouwbaarheid van de modaliteit door laagwater en sterk wisselende tarieven.

Het spoorgoederenvervoer vanuit de haven van Hamburg nam in de laatste tien jaar toe van bijna 2,2 miljoen teu (in 2012) tot bijna 3 miljoen teu (in 2022). Foto: Shutterstock

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen

Duits achterlandvervoer per spoor 86% gegroeid sinds 2005, binnenvaart zakte 7% | NT

Duits achterlandvervoer per spoor 86% gegroeid sinds 2005, binnenvaart zakte 7%

Verschuiving van modaliteit

Het aantal containers dat per spoor in Duitsland wordt vervoerd is met bijna 86% gegroeid tussen 2005 (4,2 miljoen teu) en 2022 (7,7 miljoen teu). De groei van het spoorvervoer is vooral te danken aan de ontwikkeling van faciliteiten, zoals in de havens van Hamburg en Bremerhaven. Het containervervoer over de binnenwateren daalde in dezelfde jaren met bijna 7%. Reden daarvoor: onbetrouwbaarheid van de modaliteit door laagwater en sterk wisselende tarieven.

Het spoorgoederenvervoer vanuit de haven van Hamburg nam in de laatste tien jaar toe van bijna 2,2 miljoen teu (in 2012) tot bijna 3 miljoen teu (in 2022). Foto: Shutterstock

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen