DAF schikt met duizend Nederlandse gedupeerden van truckkartel

Bedrag onbekend

Truckfabrikant DAF is tot een schikking gekomen met meer dan 1.000 Nederlandse gedupeerden van het truckkartel. Voor hoeveel geld DAF heeft geschikt, maken de partijen niet bekend.

Om hoeveel geld het gaat, maken de bedrijven niet bekend. Foto: robert coolen / Shutterstock

De schikking werd getroffen met NLtruckkartel, een initiatief van TLN en transportverzekeraar TVM dat de belangen van de duizenden klanten van de voormalige karteldeelnemers behartigt. Ze worden daarin bijgestaan door advocaten van Hausfeld.

‘Het nu bereikte onderhandelingsresultaat is uitsluitend met DAF, dat bereid is een redelijke vergoeding te betalen’, schrijft NLtruckkartel. ‘De trucks van DAF zullen nu uit de procedures worden verwijderd, terwijl de procedures tegen de andere fabrikanten onverminderd doorgaan. Omdat zowel NLtruckkartel als DAF nog wel in andere procedures verwikkeld zijn – maar niet meer met elkaar – zullen geen nadere bedragen of details van de schikking naar buiten worden gebracht.’

Claimspecialist MKB Claim, dat zo’n 3000 bedrijven bijstaat in een zaak rondom het kartel, waaronder 1200 klanten van DAF, laat aan NT weten nog niets gehoord te hebben van de truckfabrikant. ‘We zijn nog volop aan het procederen tegen DAF’, zegt directeur Stef Smit.

Deutsche Bahn

Tussen 1997 en 2011 was er sprake van prijsafspraken tussen alle grote vrachtwagenfabrikanten in Europa, waardoor klanten onnodig veel betaalden voor een vrachtwagen. Hoeveel die meerprijs per truck precies bedroeg, verschilde per klant. In een Britse rechtszaak tussen DAF en Royal Mail oordeelde de rechter vorig jaar bijvoorbeeld dat de Eindhovense truckfabrikant 5% te veel had gerekend voor zijn vrachtwagens, terwijl een Portugese rechter in een andere zaak uitkwam op 15,4%. Per vrachtwagen kan het om rond de 10.000 euro gaan.

Eerder schikte DAF al voor een onbekend bedrag met Deutsche Bahn, dat een zaak had aangespannen met veertig andere bedrijven. Om de schikkingen  en schadevergoedingen te financieren, reserveerde moederbedrijf Paccar vorig jaar 600 miljoen dollar.

‘Goede regeling’

TLN en TVM zeggen ’tevreden’ te zijn met het resultaat en ‘waarderen de samenwerking met DAF bij het bereiken van een gezamenlijke oplossing’. TLN-voorzitter Elisabeth Post: ‘Wij hebben ons altijd ingezet voor een redelijke oplossing voor onze leden: daarbij speelt tijd en snelheid een belangrijke rol. Maar redelijkheid betekent ook een aanvaardbare schikking.’

‘Wij zijn inmiddels acht jaar bezig met deze zaak en ik ben bang dat het einde van de zaak nog niet in zicht is. Ik ben daarom tevreden dat DAF als eerste bereid is geweest om naar de onderhandelingstafel te komen. Daarmee ligt er dit jaar nog een concrete betaling op tafel voor de meer dan 1.000 kopers van DAF-trucks die wij in deze procedure vertegenwoordigen.’

Michel Verwoest, voorzitter van de Raad van Bestuur van TVM: ‘Samen met TLN en Hausfeld hebben we nu een eerste belangrijk resultaat behaald door te schikken met DAF. We zijn trots dat er een goede regeling is getroffen voor onze aangesloten rechtsbijstandsverzekerde leden en de sector. Deze collectieve regeling is een mijlpaal voor de bij NLtruckkartel aangesloten transportondernemers en is een mooie steun in de rug voor de sector.’

DAF is tot nu toe de enige fabrikant die aan het schikken is. De andere voormalige karteldeelnemers hebben wel geld opzij gezet voor komende claims en schikkingen, in totaal zo’n 1,2 miljard euro.

DAF schikt met duizend Nederlandse gedupeerden van truckkartel | NT

DAF schikt met duizend Nederlandse gedupeerden van truckkartel

Bedrag onbekend

Truckfabrikant DAF is tot een schikking gekomen met meer dan 1.000 Nederlandse gedupeerden van het truckkartel. Voor hoeveel geld DAF heeft geschikt, maken de partijen niet bekend.

Om hoeveel geld het gaat, maken de bedrijven niet bekend. Foto: robert coolen / Shutterstock

De schikking werd getroffen met NLtruckkartel, een initiatief van TLN en transportverzekeraar TVM dat de belangen van de duizenden klanten van de voormalige karteldeelnemers behartigt. Ze worden daarin bijgestaan door advocaten van Hausfeld.

‘Het nu bereikte onderhandelingsresultaat is uitsluitend met DAF, dat bereid is een redelijke vergoeding te betalen’, schrijft NLtruckkartel. ‘De trucks van DAF zullen nu uit de procedures worden verwijderd, terwijl de procedures tegen de andere fabrikanten onverminderd doorgaan. Omdat zowel NLtruckkartel als DAF nog wel in andere procedures verwikkeld zijn – maar niet meer met elkaar – zullen geen nadere bedragen of details van de schikking naar buiten worden gebracht.’

Claimspecialist MKB Claim, dat zo’n 3000 bedrijven bijstaat in een zaak rondom het kartel, waaronder 1200 klanten van DAF, laat aan NT weten nog niets gehoord te hebben van de truckfabrikant. ‘We zijn nog volop aan het procederen tegen DAF’, zegt directeur Stef Smit.

Deutsche Bahn

Tussen 1997 en 2011 was er sprake van prijsafspraken tussen alle grote vrachtwagenfabrikanten in Europa, waardoor klanten onnodig veel betaalden voor een vrachtwagen. Hoeveel die meerprijs per truck precies bedroeg, verschilde per klant. In een Britse rechtszaak tussen DAF en Royal Mail oordeelde de rechter vorig jaar bijvoorbeeld dat de Eindhovense truckfabrikant 5% te veel had gerekend voor zijn vrachtwagens, terwijl een Portugese rechter in een andere zaak uitkwam op 15,4%. Per vrachtwagen kan het om rond de 10.000 euro gaan.

Eerder schikte DAF al voor een onbekend bedrag met Deutsche Bahn, dat een zaak had aangespannen met veertig andere bedrijven. Om de schikkingen  en schadevergoedingen te financieren, reserveerde moederbedrijf Paccar vorig jaar 600 miljoen dollar.

‘Goede regeling’

TLN en TVM zeggen ’tevreden’ te zijn met het resultaat en ‘waarderen de samenwerking met DAF bij het bereiken van een gezamenlijke oplossing’. TLN-voorzitter Elisabeth Post: ‘Wij hebben ons altijd ingezet voor een redelijke oplossing voor onze leden: daarbij speelt tijd en snelheid een belangrijke rol. Maar redelijkheid betekent ook een aanvaardbare schikking.’

‘Wij zijn inmiddels acht jaar bezig met deze zaak en ik ben bang dat het einde van de zaak nog niet in zicht is. Ik ben daarom tevreden dat DAF als eerste bereid is geweest om naar de onderhandelingstafel te komen. Daarmee ligt er dit jaar nog een concrete betaling op tafel voor de meer dan 1.000 kopers van DAF-trucks die wij in deze procedure vertegenwoordigen.’

Michel Verwoest, voorzitter van de Raad van Bestuur van TVM: ‘Samen met TLN en Hausfeld hebben we nu een eerste belangrijk resultaat behaald door te schikken met DAF. We zijn trots dat er een goede regeling is getroffen voor onze aangesloten rechtsbijstandsverzekerde leden en de sector. Deze collectieve regeling is een mijlpaal voor de bij NLtruckkartel aangesloten transportondernemers en is een mooie steun in de rug voor de sector.’

DAF is tot nu toe de enige fabrikant die aan het schikken is. De andere voormalige karteldeelnemers hebben wel geld opzij gezet voor komende claims en schikkingen, in totaal zo’n 1,2 miljard euro.