Stap voor stap groeien Noord-Afrika en Europa naar elkaar toe. De onderlinge handel wordt vrijgegeven, meer en meer fabrieken openen vestigingen ten zuiden van de Middellandse Zee. Zo kan Europa Afrika langzaam op sleeptouw nemen. Of gooien terreur en ebola roet in het eten?
Herstel cacao-export Ivoorkust kan nog lang duren
Analisten verwachten dat het nog enige weken kan duren voordat de eerste cacao uit Ivoorkust kan worden verscheept nadat ...
EVO wil snelle hervatting vaart op Ivoorkust
EVO dringt er bij Brussel en Den Haag op aan dat de uitbetaling van havengelden buiten het EU-sanctie tegen het zittende ...
MSC stuurt grotere schepen naar Zuid-Afrika
De Zwitserse rederij schakelt begin februari een vierde schip van 8.000 teu in tussen Zuid-Afrika en Noord-Europa. Het zi...
Extra capaciteit op Zuid-Afrika
Naar jaarlijkse gewoonte verhogen Maersk Line en de Belgische zusterrederij Safmarine hun containercapaciteit tijdens het...
Delmas stopt conbulkdienst naar West-Afrika
De Franse rederij Delmas, onderdeel van CMA CGM, heeft vier conbulkers verkocht aan een rederij uit Hongkong en staakt de...
Zeevervoer geen optie voor Afrikaanse import
Het klonk hoopvol. Rozen uit Afrika met zeecontainers voor een habbekrats naar Nederland vervoeren. De praktijk blijkt we...
Transport in Afrika is dure grap
Voormalig uitgeefdirecteur Thom. Bakker banjert de laatste tijd in Oost-Afrika rond: 'Het enige waarvoor men wil betalen,...
Lijnvaart op Afrika heeft vele gezichten
Vanuit Europa varen er veel kleine containerschepen naar West-Afrika. Een beperkt aantal grote schepen bedient Zuid-Afrik...
Het nieuwe China ligt in Noord-Afrika
In Noord-Afrika voltrekt zich een tweede groeigolf. De regio ontwikkelt zich voor sommige sectoren tot de fabriek van Eur...
‘Er valt nog steeds geld te verdienen’
Afrikaanse luchtvrachtbestemmingen blijken behoorlijk crisisproof. Slechts de topbestemming Johannesburg laat wat scheurt...