Het opleiden van logistieke medewerkers is een bedrijfstak op zich. Loodsmedewerkers moeten steeds meer weten en kunnen, maar ook andere takken zitten te springen om gediplomeerde mensen. Geen wonder dat er steeds meer en bredere opleidingen komen. Maar daarnaast is de arbeidsmarkt erg onzeker en verdwijnen er banen in de havens door de automatisering en in het wegvoer door de concurrentie van Oost-Europese chauffeurs.
Wegvervoer
Belgisch kabinet neemt actieplan tegen sociale dumping aan
Het Belgische kabinet heeft het actieplan tegen sociale dumping voor dit jaar aangenomen.
Wegvervoer
Brussel wil einde maken aan loonconcurrentie in EU
De Europese Commissie wil een einde maken aan de loonkostenvoordelen die werkgevers uit Oost-Europa genieten ten opzichte...
Wegvervoer
Duits minimumloon naar 8,80 euro per uur
Het Duitse minimumloon, dat ook geldt voor buitenlandse werknemers die in Duitsland werk verrichten, wordt volgend jaar v...
Wegvervoer
Polen gaat opleiding chauffeurs verbeteren
De Poolse regering heeft het wegvervoer toegezegd de scholing van chauffeurs te verbeteren. Daarmee moet een mouw worden ...
Logistiek
Looneis van 5% in Duitse logistiek
De Duitse vakbond Verdi gaat de cao-onderhandelingen in de logistieke sector dit jaar in met een looneis van 5%.
Logistiek
‘Arbeidsvoorwaarden bij Zalando worden beter’
Met de arbeidsvoorwaarden bij webwinkel Zalando in Duitsland gaat het de goede kant op. Dat zegt de minister-president va...
Wegvervoer
Heijboer Transport failliet door problemen in Calais
Heijboer Transport uit Etten-Leur is failliet. Hert bedrijf kwam in moeilijkheden door de vluchtelingencrisis in Calais.
Logistiek
Bijna miljoen werkdagen gestaakt in Duitse logistiek
Dit jaar zijn in Duitsland 960.000 werkdagen verloren gegaan door stakingen bij onder meer Deutsche Bahn, Lufthansa, Deut...
Wegvervoer
CNV: chauffeur, mijd Calais
Vakbond CNV Vakmensen raadt vrachtautochauffeurs aan Calais te mijden op weg naar Engeland. Volgens bestuurder Tjitze van...
Logistiek
Haven steeds grotere werkgever in Duisburg
De directe en indirecte werkgelegenheid die wordt geschapen door de haven van Duisburg is de afgelopen vier jaar met 12% ...