De congestie, vooral in de Rotterdamse haven maar ook elders, kost vervoerders en verladers handenvol geld. Naarstig wordt gezocht naar oplossingen om het achterlandvervoer te verbeteren. In dit dossier een overzicht van de problemen en de sectoren die erdoor getroffen worden.
Economie
Panteia ziet vervoer dit jaar 3,3% groeien
Het landvervoer in Nederland neemt dit jaar toe met 3,3%. In het wegvervoer zal de groei 3,8% bedragen.
Binnenvaart
Contargo verlengt congestietoeslag in zeehavens
Contargo, een grote binnenvaartoperator tussen de West-Europese zeehavens en het achterland, ziet zich genoodzaakt een co...
Intermodaal Vervoer
Spoordienst Lineas haalt steeds meer containers van Antwerpse Ring
In de eerste negen maanden is Lineas Intermodal met zijn spoordienst tussen de Antwerpse Linker- en Rechteroever erin ges...
Havencongestie
'Veel bedrijven overwegen overstap van binnenschip naar truck'
Van de handels- en productiebedrijven in Nederland overweegt 70% uit te wijken naar het wegvervoer wegens de congestiepro...
Rotterdam
Depots klok rond geopend
De congestieproblemen in de containersector krijgen in Rotterdam een onverwacht neveneffect. Depots blijven ook ās nach...
Wegvervoer
Truckers Le Havre dreigen met blokkades
Bij containerterminal in de Franse haven Le Havre dreigen blokkades van wegvervoerders uit protest tegen de lange wachtti...
Wegvervoer
Joosen breidt parkeerterrein uit in Antwerpse haven
Group Joosen legt een bewaakt parkeerterrein voor honderd vrachtauto's aan in het Antwerpse havengebied. De parkeerplaats...
Verlies containerterminals op Tweede Maasvlakte 'hoogstens twee jaar'
Containerterminals in de Rotterdamse haven hoeven na de opening van de Tweede Maasvlakte maar hoogstens twee jaar verlies...
Containerterminals en congestie
Goed nieuws: de congestieproblemen op de containerterminals zijn voorlopig van de baan. Slecht nieuws: overcapaciteit is ...
āCongestie in havens onnodigā
Containerterminals uit de grond blijven stampen lijkt niet de enige oplossing voor de problemen in zeehavens.