Depots klok rond geopend

Rotterdam

De congestieproblemen in de containersector krijgen in Rotterdam een onverwacht neveneffect. Depots blijven ook ’s nachts open.

Twee Rotterdamse containerdepots, UWT van de Waalhaven-groep en MRS van de Matrans-groep, houden de poort binnenkort op werkdagen de klok rond geopend. UWT noemt de huidige congestieproblematiek bij de zeeterminals, met lange wachttijden voor de binnenvaart, daarvoor als voornaamste reden. Door ook ’s nachts binnenschepen af te handelen, krijgen operators volgens het bedrijf meer flexibiliteit en wordt het voor hen eenvoudiger om zich aan hun vaarschema’s te houden.

Het zogenoemde Depot 2 van UWT aan de Bunschotenweg in het Eemhavengebied bijt met ingang van maandag 4 september het spits af met 24/5 openstelling. Directeur Jan Overdevest van moederbedrijf Waalhaven-groep zegt dat het voorlopig om een proef met een looptijd van een jaar gaat. ‘Als die slaagt, bekijken we of we die kunnen uitbreiden.’ Het bedrijf heeft afspraken met de ondernemingsraad en met vakbonden over nieuwe werkroosters gemaakt.

Gelijktijdig

Volgens hem leidt het nieuwe regime niet tot een kostenverhoging voor de binnenvaart, omdat het bedrijf werkt in opdracht van de eigenaren van de containers, meestal rederijen. Containerdepots houden zich bezig met dienstverlening aan de containers zelf, zoals zogenoemde pre-trip inspecties, onderhoud, reparatie en schoonmaken. De locatie aan de Bunschotenweg is volgens hem goed voor zo’n 70.000 waterzijdige moves per jaar. Overigens kunnen vrachtwagens straks op aanvraag ook ’s nachts containers halen en brengen.

Ger Overgaauw van Mainport Rotterdam Services noemt een andere reden voor de verruimde openstelling, namelijk het streven om het aantal behandelde containers fors op te voeren. Het bedrijf verhuist in oktober van de Waalhaven naar de Eemhaven, waar het een plek krijgt op de voormalige Home Terminal.

Het nieuwe terrein aan de Eemhaven is maar half zo groot (4,6 hectare) als de huidige locatie aan de Waalhaven, maar dankzij de 24/5-openstelling en een compleet nieuwe werkwijze verwacht Overgaauw het volume op termijn te kunnen verdrievoudigen tot zo’n 500 containers per dag. Het bedrijf schakelt onder andere over op wassen en repareren van twee lagen containers tegelijk.

Op de Maasvlakte is 24-uurs openstelling van de zeeterminals al jaren standaard en ook het depot van Kramer is de klok rond geopend. Voor het Eem/Waalhavengebied nabij het centrum van de stad is het echter een nieuw fenomeen.

Rondetafel
Havenbedrijf Rotterdam belegt op 8 september een rondetafeloverleg met onder meer terminals, de binnenvaart, zeerederijen, expediteurs en verladers in een poging het hardnekkige congestieprobleem te tackelen. Kernprobleem is dat de zeeterminals hun kadecapaciteit met voorrang inzetten voor de afhandeling van diepzeerederijen die, in tegenstelling tot binnenvaartoperators, de overslagrekening betalen. Ondanks veelvuldige pogingen in het verleden is daar tot nu toe nooit een oplossing voor gevonden.

Depots klok rond geopend | NT

Depots klok rond geopend

Rotterdam

De congestieproblemen in de containersector krijgen in Rotterdam een onverwacht neveneffect. Depots blijven ook ’s nachts open.

Twee Rotterdamse containerdepots, UWT van de Waalhaven-groep en MRS van de Matrans-groep, houden de poort binnenkort op werkdagen de klok rond geopend. UWT noemt de huidige congestieproblematiek bij de zeeterminals, met lange wachttijden voor de binnenvaart, daarvoor als voornaamste reden. Door ook ’s nachts binnenschepen af te handelen, krijgen operators volgens het bedrijf meer flexibiliteit en wordt het voor hen eenvoudiger om zich aan hun vaarschema’s te houden.

Het zogenoemde Depot 2 van UWT aan de Bunschotenweg in het Eemhavengebied bijt met ingang van maandag 4 september het spits af met 24/5 openstelling. Directeur Jan Overdevest van moederbedrijf Waalhaven-groep zegt dat het voorlopig om een proef met een looptijd van een jaar gaat. ‘Als die slaagt, bekijken we of we die kunnen uitbreiden.’ Het bedrijf heeft afspraken met de ondernemingsraad en met vakbonden over nieuwe werkroosters gemaakt.

Gelijktijdig

Volgens hem leidt het nieuwe regime niet tot een kostenverhoging voor de binnenvaart, omdat het bedrijf werkt in opdracht van de eigenaren van de containers, meestal rederijen. Containerdepots houden zich bezig met dienstverlening aan de containers zelf, zoals zogenoemde pre-trip inspecties, onderhoud, reparatie en schoonmaken. De locatie aan de Bunschotenweg is volgens hem goed voor zo’n 70.000 waterzijdige moves per jaar. Overigens kunnen vrachtwagens straks op aanvraag ook ’s nachts containers halen en brengen.

Ger Overgaauw van Mainport Rotterdam Services noemt een andere reden voor de verruimde openstelling, namelijk het streven om het aantal behandelde containers fors op te voeren. Het bedrijf verhuist in oktober van de Waalhaven naar de Eemhaven, waar het een plek krijgt op de voormalige Home Terminal.

Het nieuwe terrein aan de Eemhaven is maar half zo groot (4,6 hectare) als de huidige locatie aan de Waalhaven, maar dankzij de 24/5-openstelling en een compleet nieuwe werkwijze verwacht Overgaauw het volume op termijn te kunnen verdrievoudigen tot zo’n 500 containers per dag. Het bedrijf schakelt onder andere over op wassen en repareren van twee lagen containers tegelijk.

Op de Maasvlakte is 24-uurs openstelling van de zeeterminals al jaren standaard en ook het depot van Kramer is de klok rond geopend. Voor het Eem/Waalhavengebied nabij het centrum van de stad is het echter een nieuw fenomeen.

Rondetafel
Havenbedrijf Rotterdam belegt op 8 september een rondetafeloverleg met onder meer terminals, de binnenvaart, zeerederijen, expediteurs en verladers in een poging het hardnekkige congestieprobleem te tackelen. Kernprobleem is dat de zeeterminals hun kadecapaciteit met voorrang inzetten voor de afhandeling van diepzeerederijen die, in tegenstelling tot binnenvaartoperators, de overslagrekening betalen. Ondanks veelvuldige pogingen in het verleden is daar tot nu toe nooit een oplossing voor gevonden.