Houthi’s schieten voor ’t eerst sinds weken weer op scheepvaart, ‘Maersk Yorktown’ onder vuur

Geen schade

De Houthi-rebellen hebben een raket afgevuurd op het onder Amerikaanse vlag varende containerschip ‘Maersk Yorktown’, zo is donderdag door het Amerikaanse leger bevestigd. De Amerikanen wisten het projectiel onschadelijk te maken voordat het kon inslaan op het containerschip, dat zich in de Golf van Aden bevond.

Archieffoto van een Maersk containerschip en een Amerikaans marineschip. Foto: Daniel Wright98 / Shutterstock.com

Het is voor het eerst sinds een paar weken dat er weer een Houthi-beschieting op de scheepvaart wordt gemeld. De Amerikanen zeggen dat ze ook nog een aantal drones van de Houthi’s uit Jemen hebben neergehaald.

De Houthi’s zelf stellen dat ze bovendien het containerschip ‘MSC Veracruz’ op de Indische Oceaan hebben beschoten, maar die aanval is niet door andere bronnen bevestigd.

Een Amerikaanse legercommandant had begin deze maand het vermoeden uitgesproken dat de Houthi’s mogelijk door hun voorraad munitie heen begonnen te raken, en dat daardoor het aantal aanvallen wellicht was afgenomen. Maar het is ook zo, dat het aantal potentiële doelwitten op en rond de Rode Zee nu eenmaal is afgenomen doordat veel schepen de wateren rond Jemen zijn gaan mijden en veiligheidshalve omvaren via de Kaap de Goede Hoop.

Het Noorse analysebureau Xenata meldde deze week dat de CO2-uitstoot van de wereldwijde scheepvaart in het eerste kwartaal van dit jaar het hoogste niveau heeft bereikt sinds het eerste kwartaal van 2018, en dat die ontwikkeling is toe te schrijven aan het massale omvaren via Kaap de Goede Hoop. ‘We zijn ons allemaal bewust van de menselijke en economische kosten van oorlog, maar deze gegevens laten zien dat er ook een prijs moet worden betaald voor het klimaat’, aldus analist Emily Stausbøll van Xeneta.

Schepen leggen door het omvaren niet alleen veel extra kilometers af, maar varen daarbij ook sneller om tijdverlies in te halen, met als gevolg dat er nóg meer stookolie wordt verbrand, aldus Xeneta.

Houthi’s schieten voor ’t eerst sinds weken weer op scheepvaart, ‘Maersk Yorktown’ onder vuur | NT

Houthi’s schieten voor ’t eerst sinds weken weer op scheepvaart, ‘Maersk Yorktown’ onder vuur

Geen schade

De Houthi-rebellen hebben een raket afgevuurd op het onder Amerikaanse vlag varende containerschip ‘Maersk Yorktown’, zo is donderdag door het Amerikaanse leger bevestigd. De Amerikanen wisten het projectiel onschadelijk te maken voordat het kon inslaan op het containerschip, dat zich in de Golf van Aden bevond.

Archieffoto van een Maersk containerschip en een Amerikaans marineschip. Foto: Daniel Wright98 / Shutterstock.com

Het is voor het eerst sinds een paar weken dat er weer een Houthi-beschieting op de scheepvaart wordt gemeld. De Amerikanen zeggen dat ze ook nog een aantal drones van de Houthi’s uit Jemen hebben neergehaald.

De Houthi’s zelf stellen dat ze bovendien het containerschip ‘MSC Veracruz’ op de Indische Oceaan hebben beschoten, maar die aanval is niet door andere bronnen bevestigd.

Een Amerikaanse legercommandant had begin deze maand het vermoeden uitgesproken dat de Houthi’s mogelijk door hun voorraad munitie heen begonnen te raken, en dat daardoor het aantal aanvallen wellicht was afgenomen. Maar het is ook zo, dat het aantal potentiële doelwitten op en rond de Rode Zee nu eenmaal is afgenomen doordat veel schepen de wateren rond Jemen zijn gaan mijden en veiligheidshalve omvaren via de Kaap de Goede Hoop.

Het Noorse analysebureau Xenata meldde deze week dat de CO2-uitstoot van de wereldwijde scheepvaart in het eerste kwartaal van dit jaar het hoogste niveau heeft bereikt sinds het eerste kwartaal van 2018, en dat die ontwikkeling is toe te schrijven aan het massale omvaren via Kaap de Goede Hoop. ‘We zijn ons allemaal bewust van de menselijke en economische kosten van oorlog, maar deze gegevens laten zien dat er ook een prijs moet worden betaald voor het klimaat’, aldus analist Emily Stausbøll van Xeneta.

Schepen leggen door het omvaren niet alleen veel extra kilometers af, maar varen daarbij ook sneller om tijdverlies in te halen, met als gevolg dat er nóg meer stookolie wordt verbrand, aldus Xeneta.