Echt een vetpot voorziet Maersk zeker nog niet, maar de in februari door het transportconcern voorspelde bandbreedte van het onderliggend resultaat over 2024 (de ‘underlying ebit’) – die toen werd ingeschat tussen een verlies van 5 miljard dollar en een break-even van 0 dollar – was volgens het bedrijf toch iets te somber. De aangepast prognose luidt nu, dat het onderliggende resultaat zal uitkomen tussen een verlies van 2 miljard dollar en 0 dollar.
Rode Zee-crisis
Voorwaarde is volgens Maersk dat ontwikkelingen die het resultaat positief hebben beïnvloed in het afgelopen eerste kwartaal, dit ook blijven doen in de rest van het jaar, te weten goede prestaties bij de terminaldivisie van het concern, een gegroeide marktvraag in de containermarkt en de Rode Zee-crisis. Die laatste pakte voor de containerlijnvaart gunstig uit doordat de containertarieven omhoog schoten en het omvaren via Kaap de Goede Hoop weliswaar extra kosten met zich meebracht maar ook leidde tot een gunstigere balans tussen vraag en aanbod van containercapaciteit.
Eerder deze week meldde de Japanse containerrederij ONE al dat ze dankzij de marktontwikkelingen de rode cijfers van eind 2023 had weten om te buigen naar winst, en nu heeft Maersk dus dezelfde boodschap. Waar Maersk’s ebit in het laatste kwartaal van 2023 nog op min 537 miljoen dollar was beland, was er in het eerste kwartaal van dit jaar weer een plus van 177 miljoen dollar.
Een vergelijking met het eerste kwartaal van 2023 maakt wel duidelijk dat dit niet meteen reden is om in Kopenhagen de vlag uit te hangen, want een jaar geleden kon Maersk over de eerste drie maanden nog een brutowinst melden van 2,3 miljard dollar. Bovendien waren de resultaten van de containerscheepvaart in het afgelopen kwartaal weliswaar beter dan in het laatste kwartaal van 2023, maar leed de divisie ‘ocean’ toch nog altijd een verlies van 161 miljoen dollar. Dat er onder de streep voor het hele concern toch een winst overbleef, was puur te danken aan de genoemde goede prestaties van de terminals.
Hogere marktvraag
Maersk-ceo Vincent Clerc omschrijft de start van het jaar al met al als ‘positief’ en zegt nu te verwachten dat de marktomstandigheden, zoals de hogere marktvraag en de Rode Zee-situatie, ‘voor het grootste deel van het jaar bij ons zullen blijven’.
Toch blijft Clerc erop rekenen dat de uitgebreide nieuwbouwprogramma’s in de containerlijnvaart later dit jaar en ook volgend jaar tot ‘hernieuwde druk’ op de containermarkt gaan leiden. De overcapaciteit blijft een probleem en zal nog pijn gaan doen; die negatieve effecten zijn slechts uitgesteld als gevolg van de Rode Zee-crisis, zo stelt Clerc.
‘We blijven daarom onophoudelijk onze kostenagenda nastreven met als doel om de kosten die samenhangen met de verstoringen in de zeevaart terug te dringen en de marges bij Logistics & Services te herstellen,’ aldus de ceo.