Grote containerrederijen hervatten zeevervoer op Oekraïne

feederdienst

Meerdere grote containerrederijen hervatten voorzichtig het containervervoer van en naar Oekraïne via de Zwarte Zee. Dat gebeurt met name via een feederdienst die de Oekraïense expediteur Iteris op poten heeft gezet tussen de Roemeense haven Constanta en de Oekraiënse haven Chornomorsk, ten zuiden van de grote Oekraïense havenstad Odessa. Internationale rederijen als Maersk en Hapag-Lloyd boeken op die dienst, die al van start is gegaan, slots. 

Oekraïne grenst aan de Zwarte Zee. Beeld: Wikimedia

Het Oekraïense medium Ukraine Business News meldde afgelopen week verder, dat MSC medio deze maand wil gaan beginnen met een eigen container tussen de Turkse haven Tekirdag en Odessa. MSC zou daarmee de eerste grote internationale containerrederij worden die weer zelf op Odessa actief wordt sinds de Russische inval in Oekraïne in februari 2022.

Door het Russische oorlogsgeweld werd varen op de Oekraïense zeehavens eerst onmogelijk gemaakt en moesten bedrijven hun toevlucht zoeken tot binnenvaartvervoer via de Donau. Later waren er door de ‘graandeal’ tussen Rusland en Oekraïne tijdelijk wel weer bulkverschepingen met graan mogelijk over zee, totdat de Russen vorig jaar een streep door die deal zetten.

Oekraïne wist daarna een ‘maritieme corridor’ in te stellen door bulkschepen met graan langs de kust te laten varen tussen Oekraïne en Roemenië. Die corridor werkte zo goed, dat Oekraïne eind maart al had aangekondigd ook het containerverkeer op die manier weer op te willen starten.

De internationale containerrederijen hangen de hervatting van het Oekraïne-verkeer nog niet echt aan de grote klok. Het meest enthousiast is Hapag-Lloyd, dat sinds vorige week afvaarten aanbiedt vanuit Chornomorsk (Fishport Terminal) naar Constanta (DP World Terminal), meeliftend dus met Iteris. De Duitse containerrederij had dit aangekondigd als een nieuwe ‘sea shuttle service’ en meldde ‘excited’ te zijn om deze om de vijf dagen te kunnen gaan aanbieden.

Grote containerrederijen hervatten zeevervoer op Oekraïne | NT

Grote containerrederijen hervatten zeevervoer op Oekraïne

feederdienst

Meerdere grote containerrederijen hervatten voorzichtig het containervervoer van en naar Oekraïne via de Zwarte Zee. Dat gebeurt met name via een feederdienst die de Oekraïense expediteur Iteris op poten heeft gezet tussen de Roemeense haven Constanta en de Oekraiënse haven Chornomorsk, ten zuiden van de grote Oekraïense havenstad Odessa. Internationale rederijen als Maersk en Hapag-Lloyd boeken op die dienst, die al van start is gegaan, slots. 

Oekraïne grenst aan de Zwarte Zee. Beeld: Wikimedia

Het Oekraïense medium Ukraine Business News meldde afgelopen week verder, dat MSC medio deze maand wil gaan beginnen met een eigen container tussen de Turkse haven Tekirdag en Odessa. MSC zou daarmee de eerste grote internationale containerrederij worden die weer zelf op Odessa actief wordt sinds de Russische inval in Oekraïne in februari 2022.

Door het Russische oorlogsgeweld werd varen op de Oekraïense zeehavens eerst onmogelijk gemaakt en moesten bedrijven hun toevlucht zoeken tot binnenvaartvervoer via de Donau. Later waren er door de ‘graandeal’ tussen Rusland en Oekraïne tijdelijk wel weer bulkverschepingen met graan mogelijk over zee, totdat de Russen vorig jaar een streep door die deal zetten.

Oekraïne wist daarna een ‘maritieme corridor’ in te stellen door bulkschepen met graan langs de kust te laten varen tussen Oekraïne en Roemenië. Die corridor werkte zo goed, dat Oekraïne eind maart al had aangekondigd ook het containerverkeer op die manier weer op te willen starten.

De internationale containerrederijen hangen de hervatting van het Oekraïne-verkeer nog niet echt aan de grote klok. Het meest enthousiast is Hapag-Lloyd, dat sinds vorige week afvaarten aanbiedt vanuit Chornomorsk (Fishport Terminal) naar Constanta (DP World Terminal), meeliftend dus met Iteris. De Duitse containerrederij had dit aangekondigd als een nieuwe ‘sea shuttle service’ en meldde ‘excited’ te zijn om deze om de vijf dagen te kunnen gaan aanbieden.