Container xChange noemt het ‘evident’ dat het huidige hoge prijsniveau in de internationale containervaart ‘niet houdbaar is op de lange termijn’. Zorgen over arbeidsmarkten en hoge rentes zullen er volgens het platform toe leiden dat de consumentenbestedingen waarschijnlijk weer gaan dalen, waardoor ook de vraag naar goederen en dus de vrachtvolumes ‘in de nabije toekomst’ zullen afnemen, aldus de Duitse analyse.

Scheepvaart-watchers concludeerden eerder dat het hoogseizoen in de containerlijnvaart feitelijk al begonnen is in mei. Vanwege de verstoringen in de lijnvaart, vooral veroorzaakt door de Rode Zee-crisis (Houthi’s), zijn westerse importeurs al extreem vroeg begonnen om hun goederen voor de kerstperiode vanuit Azië naar hier te verschepen.

Onzekerheid

Het Israëlische vrachtplatform Freightos stelt in zijn weekupdate dat er onder logistieke professionals nog onzekerheid heerst over de vraag hoe lang de markt nog zo oververhit blijft zoals die nu is. Volgens een Freightos-enquête onder ruim vijftig van die professionals verwacht 40% dat de piek in de marktvraag binnen twee maanden minder kan worden en er dus relatief snel wat meer rust in de containervaart kan komen. 26% verwacht echter pas aan het eind van het normale piekseizoen, pakweg begin oktober, een normalisatie. Andere ondervraagden rekenen erop dat de hausse nog langer zal duren. Ceo Rolf Habben Jansen van Hapag-Lloyd liet deze week weten dat hij in de tweede helft van het jaar al wel een daling van de tarieven verwacht.

Voorlopig is het evenwel nog alle hens aan dek in de lijnvaart. Van de door Freightos ondervraagde expediteurs en andere logistieke professionals stelde bijna 70% dat er al gedoe is geweest rond langetermijncontracten met containerrederijen. Ofwel werden ze ondanks contractuele afspraken verwezen naar de dure spotmarkt, of ze zagen zich gedwongen om contracten te heronderhandelen en akkoord te gaan met hogere contractprijzen. Het zijn situaties die in de coronajaren ook al werden gemeld en waarover nadien zelfs juridische gevechten zijn gevoerd. Container xChange noemt de jaarcontracten ‘momenteel weer onbetrouwbaar’.

Tijdelijke aard

Maar de huidige Rode Zee-hausse zal dus van meer tijdelijke aard zijn dan destijds de corona-hausse, als de voorspellingen van Container xChange uitkomen.  ‘Als de aanvankelijke haast om voorraden aan te vullen afneemt en de reële vraag van consumenten en bedrijven vlak blijft, verwachten wij op de middellange termijn een stabilisatie of zelfs een daling van de containerprijzen’, benadrukt Container xChange-ceo Christian Roeloffs.

‘De markt vertoont tekenen van volatiliteit, gedreven door kortetermijnfactoren, in plaats van een aanhoudende toename van de vraag.’