‘Elektrische vrachtwagen rijden volgend jaar al net zo goedkoop als dieselen’

1,3 cent verschil per kilometer

De totale kosten van een elektrische vrachtwagen liggen volgend jaar vanwege de introductie van nieuwe modellen met een grotere actieradius al op hetzelfde niveau als die van de dieseltegenhanger. Dat voorspelt Johnny Nijenhuis, consultant op het gebied van e-trucks, op basis van eigen berekeningen. Wel is hiervoor nog de aanschafsubsidie Aanzet nodig.

elektrische vrachtwagen bij laadpaal
Afhankelijk van de stroomprijs kan een elektrische truck in 2025 al voordeliger zijn. Foto: RvdM / NT

Voor een gebruikstijd van zes jaar berekent Nijenhuis een totale kostenpost van 428.320 euro voor een dieselvrachtwagen, tegen 436.234 euro voor een elektrische truck. Daar zitten naast de aanschafkosten onder andere ook brandstofkosten, kosten voor vrachtwagenheffing en aanleg van laadinfrastructuur in.

Uit de berekening blijkt dat de inzet van een nieuwe elektrische truck vanaf 2025 zo’n 72,7 cent per kilometer kost. Een dieseltruck kost 71,4 cent per kilometer. Elektrische rijden is vanaf dat moment dus slechts 1,3 cent per kilometer duurder, exclusief de kosten voor een chauffeur. Maar afhankelijk van de stroomprijs kan de tco, total cost of ownership, van de e-truck ook lager uitvallen, merkt Nijenhuis op.

Nieuwe modellen

Hoe meer kilometers de elektrische vrachtwagens rijden, hoe goedkoper ze worden. Nu is elektrisch rijden vooral duurder vanwege de beperkte actieradius van de huidige beschikbare modellen. Zij rijden nog geen 100.000 kilometer op jaarbasis. Volgend jaar introduceren DAF, MAN en Mercedes nieuwe modellen die een stuk verder kunnen rijden en daarom ook op jaarbasis meer kilometers afleggen.

De kosten vallen ook lager uit vanwege een nieuwe subsidie voor laadinfrastructuur. Daarnaast wordt diesel volgend jaar waarschijnlijk weer wat duurder door accijnsverhoging en zijn elektrische vrachtwagens iets goedkoper geworden, zegt Nijenhuis.

‘Het gaat om een simpele berekening, om het toegankelijk te houden. Verzekeringskosten, voor de e-truck wat duurder, en onderhoudskosten, voor de diesel wat duurder, heb ik er niet in meegenomen. En ook financieringskosten heb ik niet meegenomen’, zegt Nijenhuis.

Na 2027 zullen de verschillen verder oplopen, omdat dat jaar de vrachtwagenheffing en het emissiehandelssysteem dat jaar ingaan. Dieselvrachtwagens worden daarmee zwaarder belast dan e-trucks. Nijenhuis bevestigt dat elektrische vrachtwagens zonder subsidie nog niet goedkoper zijn en dat dat naar verwachting nog enkele jaren zo blijft.

‘Elektrische vrachtwagen rijden volgend jaar al net zo goedkoop als dieselen’ | NT

‘Elektrische vrachtwagen rijden volgend jaar al net zo goedkoop als dieselen’

1,3 cent verschil per kilometer

De totale kosten van een elektrische vrachtwagen liggen volgend jaar vanwege de introductie van nieuwe modellen met een grotere actieradius al op hetzelfde niveau als die van de dieseltegenhanger. Dat voorspelt Johnny Nijenhuis, consultant op het gebied van e-trucks, op basis van eigen berekeningen. Wel is hiervoor nog de aanschafsubsidie Aanzet nodig.

elektrische vrachtwagen bij laadpaal
Afhankelijk van de stroomprijs kan een elektrische truck in 2025 al voordeliger zijn. Foto: RvdM / NT

Voor een gebruikstijd van zes jaar berekent Nijenhuis een totale kostenpost van 428.320 euro voor een dieselvrachtwagen, tegen 436.234 euro voor een elektrische truck. Daar zitten naast de aanschafkosten onder andere ook brandstofkosten, kosten voor vrachtwagenheffing en aanleg van laadinfrastructuur in.

Uit de berekening blijkt dat de inzet van een nieuwe elektrische truck vanaf 2025 zo’n 72,7 cent per kilometer kost. Een dieseltruck kost 71,4 cent per kilometer. Elektrische rijden is vanaf dat moment dus slechts 1,3 cent per kilometer duurder, exclusief de kosten voor een chauffeur. Maar afhankelijk van de stroomprijs kan de tco, total cost of ownership, van de e-truck ook lager uitvallen, merkt Nijenhuis op.

Nieuwe modellen

Hoe meer kilometers de elektrische vrachtwagens rijden, hoe goedkoper ze worden. Nu is elektrisch rijden vooral duurder vanwege de beperkte actieradius van de huidige beschikbare modellen. Zij rijden nog geen 100.000 kilometer op jaarbasis. Volgend jaar introduceren DAF, MAN en Mercedes nieuwe modellen die een stuk verder kunnen rijden en daarom ook op jaarbasis meer kilometers afleggen.

De kosten vallen ook lager uit vanwege een nieuwe subsidie voor laadinfrastructuur. Daarnaast wordt diesel volgend jaar waarschijnlijk weer wat duurder door accijnsverhoging en zijn elektrische vrachtwagens iets goedkoper geworden, zegt Nijenhuis.

‘Het gaat om een simpele berekening, om het toegankelijk te houden. Verzekeringskosten, voor de e-truck wat duurder, en onderhoudskosten, voor de diesel wat duurder, heb ik er niet in meegenomen. En ook financieringskosten heb ik niet meegenomen’, zegt Nijenhuis.

Na 2027 zullen de verschillen verder oplopen, omdat dat jaar de vrachtwagenheffing en het emissiehandelssysteem dat jaar ingaan. Dieselvrachtwagens worden daarmee zwaarder belast dan e-trucks. Nijenhuis bevestigt dat elektrische vrachtwagens zonder subsidie nog niet goedkoper zijn en dat dat naar verwachting nog enkele jaren zo blijft.