Ondanks die toevoeging deed het Iraanse dreigement wel stof opwaaien. In een interview met de Amerikaanse zender CNBC zei Bob McNally, voorheen onder meer adviseur energiezaken van de toenmalige president George W. Bush, dat alleen al het noemen van de mogelijkheid om de cruciale maritieme levensader van de internationale oliehandel af te sluiten, het beleid van president Joe Biden kan beïnvloeden.
Het blokkeren van de scheepvaart in de Straat van Hormuz, waar de olietankers van en naar Saoedie-Arabië goed zijn voor meer dan twintig miljoen olievaten per dag, zou wereldwijd grote economische consequenties hebben en Bidens herverkiezing in gevaar kunnen brengen, dus moet Irans dreigement worden gezien als middel om Amerika’s Israël-beleid te sturen, aldus McNally.
Nederlandse marine
De Koninklijke Marine uit Nederland voert sinds begin december samen met België voor een periode van een half jaar het commando over European Maritime Awareness in the Strait of Hormuz (EMASoH), een Europese missie die volgens het ministerie van Defensie bijdraagt ‘aan het in kaart brengen van de maritieme veiligheidssituatie in het zeegebied. Dat betekent de scheepvaart monitoren, identificeren en registreren’.
De Europese marine-missie vanuit een hoofdkwartier in de Verenigde Arabische Emiraten werd in 2020 opgestart nadat zes olietankers in 2019 beschadigd waren geraakt door explosieven. Dat gebeurde tijdens oplopende politieke spanningen tussen Iran en de VS. De Amerikanen, toen nog met Donald Trump aan het roer, beschuldigden Iran dan ook van de aanvallen op de olietankers, Iran zelf ontkende elke betrokkenheid. Ook voor de VS waren de incidenten destijds aanleiding om extra troepen naar het Midden-Oosten te sturen.