Grote verschillen in tarieven openbare laadpalen

Brand Story

De transportsector telt steeds meer elektrische bestelwagens. Als je een elektrische bestelwagen hebt, kun je deze op eigen locatie opladen, of onderweg bij een openbare laadpaal. Hoeveel je betaalt voor een volle accu bij zo’n openbare laadpaal verschilt nogal binnen Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Independer

Foto: Possessed Photography / Unsplash

In deze editie van Brand Stories geeft Independer tips voor het opladen en verzekeren van elektrische voertuigen. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Opladen op de zaak of onderweg

Als je korte afstanden rijdt met de bestelbus, laad je hem waarschijnlijk (als dit mogelijk is) vooral op op de zaak. Dit is vaak goedkoper dan bij een openbaar laadpunt, wat dus veel geld kan schelen. Rij je regelmatig langere afstanden? Dan zul je hem ook onderweg moeten opladen bij een openbaar laadpunt.

Heb je een eigen laadpunt? Let dan wel op dat deze niet mee is verzekerd bij de autoverzekering van je bestelbus. Als er schade ontstaat aan het laadpunt of hij wordt gestolen, wordt dit dus niet vergoed vanuit deze verzekering. Wel zijn er andere verzekeringen die een vergoeding hiervoor aan kunnen bieden, zoals een zakelijke inboedelverzekering.

Andere zaken, zoals de accu en laadstekker van je bestelbus, vallen vaak wel onder de autoverzekering. Hoe goed alles verzekerd is, verschilt per verzekeraar en per pakket. Biedt jouw huidige autoverzekering onvoldoende dekking voor de elektrische bestelbus? Dan kun je je autoverzekering vergelijken om te zien of andere verzekeraars wel voldoende vergoeding bieden in geval van schade.

Gemiddeld 36 cent per kWh

Laad je je bestelbus onderweg op bij een openbaar laadpunt? Dan betaal je gemiddeld 36 cent per kWh (dit is het tarief zonder BTW en eventuele kortingen). Afhankelijk van de gemeente waarin je een bestelbus oplaadt, kan het ruim 2,5 keer duurder uitvallen dan elders.

In Súdwest-Fryslan ben je met 63 cent per kWh het meest kwijt voor elektrisch laden van alle Nederlandse gemeenten. Laadpalen op Ameland juist het minst met slechts 24 cent.

Zeeland duurste provincie

Bij een transport van of naar Zeeland is het verstandig om in een andere provincie de bestelbus op te laden. Zeeuwse laadpalen zijn met 47 cent gemiddeld namelijk het duurst. Dit bedrag ligt zo’n 30% hoger dan gemiddeld in de rest van Nederland.

Ook omliggende provincies zijn relatief duur: in Noord-Brabant en Zuid-Holland betaal je het een-na-hoogste tarief van 38 cent. Noord-Holland is de voordeligste laadprovincie, hier betaal je 33 cent per kWh.

Amsterdam en Den Haag voordelig

Laden in Amsterdam of Den Haag is opvallend voordelig. Gemiddeld betaal je in deze steden zo’n 27 cent per kWh, wat op Ameland na het goedkoopste tarief is. Ook in kleinere gemeenten zoals het Zuid-Hollandse Teylingen en het Friese Ooststellingwerf betaal je 27 cent aan de laadpaal.

Laadpaal uitzoeken loont

Door de grote verschillen in laadtarieven kan het lonen om te kijken naar laadpalen met een voordelig tarief. Daarbij moet wel in ogenschouw genomen worden dat de tarieven sterk kunnen variëren, en dat snellaadpunten niet in het onderzoek van Independer zijn meegenomen.

Besparen met ondergronds laden

Het laden in een ondergrondse parkeergarage is het goedkoopst. Slechts 25 cent per kWh betaal je hier gemiddeld voor het opladen van een elektrische auto of bestelbus. Je kunt hier dus een mooie besparing uit halen.

Dit verhaal is aan u verteld door Independer.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Grote verschillen in tarieven openbare laadpalen | NT

Grote verschillen in tarieven openbare laadpalen

Brand Story

De transportsector telt steeds meer elektrische bestelwagens. Als je een elektrische bestelwagen hebt, kun je deze op eigen locatie opladen, of onderweg bij een openbare laadpaal. Hoeveel je betaalt voor een volle accu bij zo’n openbare laadpaal verschilt nogal binnen Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Independer

Foto: Possessed Photography / Unsplash

In deze editie van Brand Stories geeft Independer tips voor het opladen en verzekeren van elektrische voertuigen. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Opladen op de zaak of onderweg

Als je korte afstanden rijdt met de bestelbus, laad je hem waarschijnlijk (als dit mogelijk is) vooral op op de zaak. Dit is vaak goedkoper dan bij een openbaar laadpunt, wat dus veel geld kan schelen. Rij je regelmatig langere afstanden? Dan zul je hem ook onderweg moeten opladen bij een openbaar laadpunt.

Heb je een eigen laadpunt? Let dan wel op dat deze niet mee is verzekerd bij de autoverzekering van je bestelbus. Als er schade ontstaat aan het laadpunt of hij wordt gestolen, wordt dit dus niet vergoed vanuit deze verzekering. Wel zijn er andere verzekeringen die een vergoeding hiervoor aan kunnen bieden, zoals een zakelijke inboedelverzekering.

Andere zaken, zoals de accu en laadstekker van je bestelbus, vallen vaak wel onder de autoverzekering. Hoe goed alles verzekerd is, verschilt per verzekeraar en per pakket. Biedt jouw huidige autoverzekering onvoldoende dekking voor de elektrische bestelbus? Dan kun je je autoverzekering vergelijken om te zien of andere verzekeraars wel voldoende vergoeding bieden in geval van schade.

Gemiddeld 36 cent per kWh

Laad je je bestelbus onderweg op bij een openbaar laadpunt? Dan betaal je gemiddeld 36 cent per kWh (dit is het tarief zonder BTW en eventuele kortingen). Afhankelijk van de gemeente waarin je een bestelbus oplaadt, kan het ruim 2,5 keer duurder uitvallen dan elders.

In Súdwest-Fryslan ben je met 63 cent per kWh het meest kwijt voor elektrisch laden van alle Nederlandse gemeenten. Laadpalen op Ameland juist het minst met slechts 24 cent.

Zeeland duurste provincie

Bij een transport van of naar Zeeland is het verstandig om in een andere provincie de bestelbus op te laden. Zeeuwse laadpalen zijn met 47 cent gemiddeld namelijk het duurst. Dit bedrag ligt zo’n 30% hoger dan gemiddeld in de rest van Nederland.

Ook omliggende provincies zijn relatief duur: in Noord-Brabant en Zuid-Holland betaal je het een-na-hoogste tarief van 38 cent. Noord-Holland is de voordeligste laadprovincie, hier betaal je 33 cent per kWh.

Amsterdam en Den Haag voordelig

Laden in Amsterdam of Den Haag is opvallend voordelig. Gemiddeld betaal je in deze steden zo’n 27 cent per kWh, wat op Ameland na het goedkoopste tarief is. Ook in kleinere gemeenten zoals het Zuid-Hollandse Teylingen en het Friese Ooststellingwerf betaal je 27 cent aan de laadpaal.

Laadpaal uitzoeken loont

Door de grote verschillen in laadtarieven kan het lonen om te kijken naar laadpalen met een voordelig tarief. Daarbij moet wel in ogenschouw genomen worden dat de tarieven sterk kunnen variëren, en dat snellaadpunten niet in het onderzoek van Independer zijn meegenomen.

Besparen met ondergronds laden

Het laden in een ondergrondse parkeergarage is het goedkoopst. Slechts 25 cent per kWh betaal je hier gemiddeld voor het opladen van een elektrische auto of bestelbus. Je kunt hier dus een mooie besparing uit halen.

Dit verhaal is aan u verteld door Independer.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.