Ketencommunicatie via Descartes is als water uit de kraan, het werkt altijd

Brand Story

Toeleveringsketens bij retail bestaan uit talloze schakels; van producent tot magazijn, distributiecentrum, vervoerders en de winkels. Al die partijen moeten op eenvoudige en geautomatiseerde wijze met elkaar kunnen communiceren. Dat gaat naadloos via de EDI-oplossingen van Descartes, vertelt Fred Breedland, Vice President Sales B2B/EDI bij Descartes. ‘Het is net als water uit de kraan, vanzelfsprekend dat het werkt.’

Descartes heeft bedrijven als Jumbo, Albert Heijn, Hema en Blokker als klant. Foto: ANP/ Hollandse Hoogte / Laurens van Putten
In deze editie van Brand Stories vertelt Descartes over de voordelen van EDI-oplossingen. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Het Descartes Global Logistics Network verbindt honderdduizenden partijen wereldwijd om bedrijfskritische gegevens en documenten naadloos te vertalen, te transformeren en te verzenden. Daarbij gebruikt de ontwikkelaar zowel geïntegreerd EDI, dat zijn automatische berichten tussen twee partijen, als web EDI. Dat is handig voor kleine bedrijven die via een webportal berichten kunnen sturen naar een andere – vaak grotere – partij.

‘Als de supermarkt een nieuw product nodig heeft, wil hij dat natuurlijk niet per fax of telefoon doorgeven. Daar is het assortiment veel te uitgebreid voor. Wij hebben bedrijven als Jumbo, Albert Heijn, Hema en Blokker als klant. Die bestellen hun producten 24 uur per dag bij allerlei leveranciers die vervolgens uitgeleverd moeten worden. Dat vereist veel communicatie en berichten heen en weer. Betrouwbaarheid is daarbij zeer belangrijk, want als het mis gaat heb je lege schappen. Dat proces in al zijn complexiteit verzorgen wij’, legt Breedland uit. ‘Het is net als water uit de kraan. Het is heel vanzelfsprekend dat het werkt. Maar als het er opeens niet meer is, heb je een probleem. Dus dat wil je voorkomen.’

3PL

Het inkoopbeleid en de inrichting van de supply chains bij een grote supermarkt als Jumbo of Albert Heijn verschilt per leverancier. Die kan direct zelf iets afleveren bij het dc of een winkel, maar hij kan dat ook uitbesteden aan een derde partij. Ook zijn er 3PL’ers actief in een keten die de voorraad bewaken en indien nodig uitleveren. Soms is zelfs de leverancier zelf verantwoordelijk voor het op peil houden van de voorraad bij een supermarkt. Kortom: de ketens kunnen erg complex zijn.

‘Sinds corona zien we ook retailers die aan dropshipment doen’, vertelt Breedland. ‘Als jij bijvoorbeeld een groot en zwaar product bij een bouwmarkt bestelt, dan wil de bouwmarkt dat niet altijd zelf in de winkel opslaan. En de klant wil het niet altijd zelf ophalen. Dan wordt die bestelling rechtstreeks vanuit de leverancier via een derde partij bij jou thuis afgeleverd. Wij zorgen ervoor dat de processen en afstemming tussen alle betrokken partijen automatisch worden geregeld, want je wilt dat niet handmatig verwerken.’

7 miljard berichten

Er gaan maar liefst 7 miljard berichten per jaar over de systemen van Descartes. Breedland: ‘We hebben inmiddels meer dan 200.000 partijen geconnecteerd wereldwijd, we kunnen iedereen met hun eigen software aansluiten. Daarvoor hoeven ze niet direct zelf klant bij ons te zijn, als ze maar in de keten zitten bij iemand die wel een overeenkomst met ons heeft. Veel retailers stellen dat zelfs verplicht bij hun toeleveranciers. Verder zit er continu een cyber security team alles te monitoren om de veiligheid te garanderen en te voorkomen dat er wordt ingebroken. Daartoe voldoen we altijd aan de laatste veiligheidsnormen en wetten, zoals de aankomende verplichting voor bedrijven tot het sturen en ontvangen van Peppol-facturen.’

EDI bestaat al sinds de jaren ‘70 en is sindsdien qua concept niet veel gewijzigd. Breedland: ‘Dat zie je niet zo vaak in de ICT. Mensen vragen zich daarom soms wel af of berichtenverkeer via EDI nog wel toekomstbestendig is. Toch groeit het gebruik ervan voor ketenintegratie nog steeds omdat het zich iedere keer weer opnieuw bewijst op het gebied van betrouwbaarheid, veiligheid en snelheid.’

Dit verhaal is aan u verteld door Descartes.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Ketencommunicatie via Descartes is als water uit de kraan, het werkt altijd | NT

Ketencommunicatie via Descartes is als water uit de kraan, het werkt altijd

Brand Story

Toeleveringsketens bij retail bestaan uit talloze schakels; van producent tot magazijn, distributiecentrum, vervoerders en de winkels. Al die partijen moeten op eenvoudige en geautomatiseerde wijze met elkaar kunnen communiceren. Dat gaat naadloos via de EDI-oplossingen van Descartes, vertelt Fred Breedland, Vice President Sales B2B/EDI bij Descartes. ‘Het is net als water uit de kraan, vanzelfsprekend dat het werkt.’

Descartes heeft bedrijven als Jumbo, Albert Heijn, Hema en Blokker als klant. Foto: ANP/ Hollandse Hoogte / Laurens van Putten
In deze editie van Brand Stories vertelt Descartes over de voordelen van EDI-oplossingen. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Het Descartes Global Logistics Network verbindt honderdduizenden partijen wereldwijd om bedrijfskritische gegevens en documenten naadloos te vertalen, te transformeren en te verzenden. Daarbij gebruikt de ontwikkelaar zowel geïntegreerd EDI, dat zijn automatische berichten tussen twee partijen, als web EDI. Dat is handig voor kleine bedrijven die via een webportal berichten kunnen sturen naar een andere – vaak grotere – partij.

‘Als de supermarkt een nieuw product nodig heeft, wil hij dat natuurlijk niet per fax of telefoon doorgeven. Daar is het assortiment veel te uitgebreid voor. Wij hebben bedrijven als Jumbo, Albert Heijn, Hema en Blokker als klant. Die bestellen hun producten 24 uur per dag bij allerlei leveranciers die vervolgens uitgeleverd moeten worden. Dat vereist veel communicatie en berichten heen en weer. Betrouwbaarheid is daarbij zeer belangrijk, want als het mis gaat heb je lege schappen. Dat proces in al zijn complexiteit verzorgen wij’, legt Breedland uit. ‘Het is net als water uit de kraan. Het is heel vanzelfsprekend dat het werkt. Maar als het er opeens niet meer is, heb je een probleem. Dus dat wil je voorkomen.’

3PL

Het inkoopbeleid en de inrichting van de supply chains bij een grote supermarkt als Jumbo of Albert Heijn verschilt per leverancier. Die kan direct zelf iets afleveren bij het dc of een winkel, maar hij kan dat ook uitbesteden aan een derde partij. Ook zijn er 3PL’ers actief in een keten die de voorraad bewaken en indien nodig uitleveren. Soms is zelfs de leverancier zelf verantwoordelijk voor het op peil houden van de voorraad bij een supermarkt. Kortom: de ketens kunnen erg complex zijn.

‘Sinds corona zien we ook retailers die aan dropshipment doen’, vertelt Breedland. ‘Als jij bijvoorbeeld een groot en zwaar product bij een bouwmarkt bestelt, dan wil de bouwmarkt dat niet altijd zelf in de winkel opslaan. En de klant wil het niet altijd zelf ophalen. Dan wordt die bestelling rechtstreeks vanuit de leverancier via een derde partij bij jou thuis afgeleverd. Wij zorgen ervoor dat de processen en afstemming tussen alle betrokken partijen automatisch worden geregeld, want je wilt dat niet handmatig verwerken.’

7 miljard berichten

Er gaan maar liefst 7 miljard berichten per jaar over de systemen van Descartes. Breedland: ‘We hebben inmiddels meer dan 200.000 partijen geconnecteerd wereldwijd, we kunnen iedereen met hun eigen software aansluiten. Daarvoor hoeven ze niet direct zelf klant bij ons te zijn, als ze maar in de keten zitten bij iemand die wel een overeenkomst met ons heeft. Veel retailers stellen dat zelfs verplicht bij hun toeleveranciers. Verder zit er continu een cyber security team alles te monitoren om de veiligheid te garanderen en te voorkomen dat er wordt ingebroken. Daartoe voldoen we altijd aan de laatste veiligheidsnormen en wetten, zoals de aankomende verplichting voor bedrijven tot het sturen en ontvangen van Peppol-facturen.’

EDI bestaat al sinds de jaren ‘70 en is sindsdien qua concept niet veel gewijzigd. Breedland: ‘Dat zie je niet zo vaak in de ICT. Mensen vragen zich daarom soms wel af of berichtenverkeer via EDI nog wel toekomstbestendig is. Toch groeit het gebruik ervan voor ketenintegratie nog steeds omdat het zich iedere keer weer opnieuw bewijst op het gebied van betrouwbaarheid, veiligheid en snelheid.’

Dit verhaal is aan u verteld door Descartes.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.