In de transportsector wordt flink aan de weg getimmerd om het milieuvriendelijker te maken. Neem bijvoorbeeld het gebruik van LNG en CNG in het wegvervoer, of de zwavel- en stikstofnorm om de scheepvaart schoner te maken. In dit dossier een overzicht van deze veelzijdige problematiek.
‘Zwavelnorm niet alleen voor Noordzee’
Nederland is tegenstander van de invoering in 2015 van strengere zwavelnormen voor alleen de Noordzee en de Oostzee.
Dat ...
Multinationals werken samen aan lagere CO2-uitstoot
Een groep van 25 multinationals, waaronder Heineken, Dow en DHL, is een gezamenlijk project begonnen om de eigen uitstoot...
Kolencentrales in havens mogen er komen
Na ruim vier jaar juridische strijd zijn de bezwaren van milieuorganisaties tegen de milieuvergunningen voor drie nieuwe ...
Eerste lng-schip in Rotterdam gedoopt
Over een dag of tien zal ze haar eerste reis maken: het eerste door lng aangedreven binnenvaartschip in Europa.
Het bunke...
Eerste binnenvaartschip gebunkerd met lng
Zwijndrecht had deze week de Europese primeur: voor het eerst werd daar een binnenvaartschip met lng afgevuld.
Dat gebeur...
Europese Commissie onderzoekt emissiehandel scheepvaart
De Europese Commissie houdt niet onvoorwaardelijk vast aan de deelname van de scheepvaart in de handel in emissierechten....
Europarlementariër Van Dalen wil onderzoek naar zwavelbesluit
Er moet een onderzoek komen naar de gevolgen van de invoering van zwavelarme brandstof in de scheepvaart.
Dat vindt europ...
Meer transportbedrijven maken duurzaamheidsverslag
Steeds meer grote transportbedrijven maken een eigen duurzaamheidsverslag, waarin ze verantwoording afleggen over de gevo...
EVO tegen accijnsverhoging alternatieve brandstoffen
Verladersorganisatie EVO roept het ministerie van Financiën op de accijns op alternatieve, duurzame brandstoffen niet te...
Afval sierteelt naar tank bloementruck
De bloemensector wil de uitstoot van het broeikasgas CO2 terugdringen door trucks te laten rijden op een mengsel van dies...