In de transportsector wordt flink aan de weg getimmerd om het milieuvriendelijker te maken. Neem bijvoorbeeld het gebruik van LNG en CNG in het wegvervoer, of de zwavel- en stikstofnorm om de scheepvaart schoner te maken. In dit dossier een overzicht van deze veelzijdige problematiek.
Weer nieuwe milieuzones in Duitse steden
Het aantal Duitse steden met een milieuzone neemt in sneltreinvaart toe. Deze zomer komen er weer vier bij en in Bremen w...
Brussel kan boetes uitdelen bij te grote uitstoot fijnstof
Sinds zondag kan de Europese Commissie overheden beboeten als de hoogst toegelaten grenswaarde aan fijnstof in de lucht i...
Schone schepen goedkoper uit in Antwerpen
De meest milieuvriendelijke schepen die de Antwerpse haven aandoen krijgen vanaf 1 juli een korting van tien procent op h...
Eerste Green Awards binnenvaart
Drie binnenvaartschepen hebben de eerste Green Award-certificaten gekregen uit handen van directeur-generaal Maritieme Za...
Transport Logistics München: duurzame hype
Op de grootste transportbeurs ter wereld in München is, hoe kan het anders, 'duurzaamheid' het thema. Veel van de 1.800 ...
Klimaatdoelen in Rotterdam vergen miljarden
De investeringen om de uitstoot van het broeikasgas CO2 in de Rotterdamse haven terug te dringen, bedragen tot 2025 naar ...
Rotterdam: wel milieukeur, geen korting
Schepen die voldoen aan de eisen van de Environmental Ship Index (ESI) blijken nog niet te kunnen voldoen aan de voorwaar...
‘Geef schone vrachtauto forse korting op tol’
Als er een Europese tolheffing voor het wegvervoer komt, moet een forse korting worden gegeven op de tol voor vrachtauto'...
Chauffeurs rijden in meerderheid ‘milieubewust’
Chauffeurs in het vrachtvervoer over de weg besparen graag brandstof, niet alleen om kosten te besparen, maar ook om het ...
Groene golf plant zich door ketens voort
Grote beleggers kijken steeds nadrukkelijker naar de duurzaamheid van beursfondsen. Grote duurzame concerns eisen groen o...