Criminaliteit in het transport kost verladers en vervoerders handenvol geld. Vooral diefstal van lading, al dan niet met de oplegger of de hele truck erbij, is moeilijk te voorkomen. Helpen beveiligde parkeerterreinen? Moet het vervoer van dure lading in huiftrailers worden verboden? In dit Dossier de meningen en het nieuws.
TAPA: ‘Opsporing ladingdiefstal dient meer prioriteit te krijgen’
Succes genoeg de laatste jaren in de strijd tegen transportcriminaliteit: een landelijke ‘crimefighter’ in de vorm va...
‘Truckers met gas bedwelmen, dat gebeurt ook al’
De trukendoos van criminelen zit vol verrassingen. Vrachtwagenchauffeurs met gas bedwelmen. Trailers openen met behulp va...
Veilig parkeren kost geld
Ladingdieven teisteren het vrachtverkeer op de Europese wegen. De politiek moet harder in actie komen, betoogden sprekers...
Geweld zeker geen alledaagse zaak
Criminaliteit in transport gebeurt meestal binnenshuis en van binnen uit.
Duurdere buit, meer geweld
De schade door transportcriminaliteit ligt al jaren, volgens de meest gangbare schatting, rond de 350 miljoen euro. Het a...
De jagers van het AULA-opsporingsteam
Nederlandse agenten en transporteurs kijken met verbazing naar de prestaties van het Belgische ladingdiefstalteam. Wat he...
Roven op bestelling
Thorsten Neumann, voorzitter van TAPA Europa Middle-East & Africa (EMEA), wil ladingdieven de pas afsnijden door éé...
Ladingdiefstal EU op z’n retour
Vrachtdiefstal nam in 2008 fors af. Toch waarschuwt TAPA dit jaar voor meer criminaliteit, door de crisis.
Rapport ladingdiefstal is ‘achterhaald’, ‘abstract’ en ‘bij elkaar geveegd’
De luchtvrachtsector op Schiphol blijkt kwetsbaar voor criminaliteit, concludeert de Koninklijke Marechaussee in een uitg...
Ladingdiefstal: ‘We plukken ze helemaal kaal’
Transporteurs en verzekeraars willen graag veiliger parkeerplaatsen, maar nu blijkt dat er niet massaal wordt geparkeerd,...